====== N-INS 8. IS pro řízení ====== Zadání: //Definice, charakteristické rysy, typy struktur. Management organizace - organizace jako otevřený system, styly řízení, principy formování organizace, principy vnitřního řízení. Globální charakteristiky vlastností organizace.// ======Vypracování====== Odporúčam prejsť diplomovú prácu http://statnice.dqd.cz/_media/mgr-szz:in-ins:managwww.pdf, pretože niektoré názvy sekcií presne odpovedajú podotázkam. ===== Definice ===== Informační systém orientovaný na řízení podniku na taktické úrovni, která zahrnuje ekonomická, organizační a obchodní hlediska. Značně standardizovaná a vhodná pro řadu podniků. * IS - systém vzájemně propojených informací a procesů, které s těmito informacemi pracují * procesy - funkce, které zpracovávají informace do systému vstupující a transformují je na informace ze systému vystupující. * informace - data sloužící pro rozhodování a řízení systému ===== Charakteristické rysy ===== * kopíruje funkce organizace, ne její morfologii * propojuje více úseků (finance, dodávky, HR) ===Vlastnosti kvalitního IS pro řízení s maximální výkonností=== * Musí obsahovat nutné informace, které uchovává, analyzuje a s potřebnou rychlostí předává procesům. Dané informace se týkají zejména vlastní činnosti firmy jako je výroba, evidence zákazníků, zásob, zaměstnanců, finance, stav a vývoj vlastních výrobků. * Musí obsahovat informace o konkurenci, světovém trhu, trendech výroby, optimalizaci výrobních procesů, o místech působnosti firmy, o strategických cílech a podobně. * Musí obsahovat moduly pro zjednodušení a urychlení výroby, čímž je míněno hlavně urychlení a zefektivnění návrhu výrobků, technologická příprava výroby a její řízení. * Musí umožňovat rychlou komunikaci pracovníků firmy, jednotlivých pracovních úseků, ale musí také zahrnovat komunikaci se světem. * Musí umožňovat z dostupných informací zpracovávat cíle a strategie firmy, koordinovat činnost různých procesů a tím přispívat k zefektivnění činnosti firmy. * Musí nabízet rychlou komunikaci se zákazníkem přes počítačovou síť. * Musí obsahovat další nutné moduly k vedení firmy jako jsou statistiky, mzdy, účetnictví, kompletní personalistika, sklad, oblast manažer – marketing, výroba a další. ===== Typy struktur ===== (bližšie opísané v diplomovej práci http://is.muni.cz/th/99322/fi_m/mthesis.pdf, 2.kapitola) ==== Primární IS (TPS) ==== * prvotní záznamy dat produkovaných procesy ve firmě * neslouží k manažerskému pohledu * spíše spousta programů, než IS (neumožňují analytický pohled) ====Sekundární IS==== === MIS (manažerské) === * IS pro operativní řízení podniku (účetnictví, sklad) * agregace dat a reportování * udržují historická data, vážící se k současnému stavu (např. reklamace) * založena na integraci procesů ve třech základních liniích: * **Obchodně logistická** – nákup, prodej, materiálně technické zásobování (MTZ), sklady a přeprava. * **Finančně účetní** – hlavní kniha, závazky, pohledávky, controlling (nákladové účetnictví), majetek, pokladna, práce a mzdy (PAM) a finanční řízení. * **Průřezová** – celopodnikový charakter – organizace a správa, řízení lidských zdrojů, marketing, legislativa a jakost. ===EIS (exekutivní, řídící)=== Orientováno na strategické řízení podniku. Získává data z TPS (produkční systémy) a MIS a z externích informačních zdrojů (bankovní informace, burzovní informace, informace o průzkumech trhu, o nových patentech, tiskových agentur atd.) * u základních dat vytváří strukturovaná a vysoce agregovaná data * problém s granularitou dat * výstupy z EIS slouží jako podklady pro strategická rozhodnutí členů vrcholového managementu. * zaměřeny na delší časový úsek, a to jak do budoucnosti tak do minulosti. Důvodem je vysledování vývojových tendencí. * Pro tvorbu EIS se využívají specializované softwarové nástroje, které pracují tzv. OLAP technologií (On-Line Analytical Processing) => n-dimenzionální tabulky (sledované ekonomické ukazatele, čas, další zvolené **pohledy** managementu na sledovanou realitu). * Příkladem použití může být např. sledování vývoje zisku podle jednotlivých výrobků a jednotlivých oblastí (teritorií) v čase. =====Management organizace===== ====Organizace jako otevřený systém==== Na organizaci se budeme z pragmatických důvodů dívat jako na otevřený systém. Jde o systém plně napojen na své okolí (prispůsobení vplyvom, kt. nedokáže ovlyvnit a působení na ostatní). Bude charakterizován následujícími prvky: - vymezení hranic organizace - smysl existence a cíle organizace, poslání podniku - výstupy organizace (produkty, služby, know-how) - jak dosáhnout výstupů - transformační proces (vstupy ~> výstupy) - vstupy (materiální, informace, peníze) - zpětná vazba (kladná i záporná) - okolní vlivy na organizaci (např. jiné organizace) * reakce podniku na vstupy z jeho okolí – přizpůsobení vlivům, které nemůže ovlivnit, působení na vlivy, které ovlivnit může * interakce s okolím => otevřený systém existuje, dokud interaguje s okolím tvořeným dalšími systémy ====Styly řízení organizace==== **demokratický** (metoda vzájemného přizpůsobování) * každý ví, co má dělat, ale ne vždy ví, co dělá soused => když narazí na něco, co dělá soused => přizpůsobení **spolupráce** * lidé mají vlastní zodpovědnost (nadřízený neví o všech věcech) **autoritativní systém** * akce probíhají na příkaz shora (existují vnitřní normy) **standardizovaný proces** * každý ví co má dělat (příklad výrobní linka, vím co dělat, co kam poslat) **řízení standardizovaným výstupem** * systém ví, co má být na konci **liberální** až ad-hoc * opak autoritativního ====Principy formování organizace==== Formovanie ogranizácie je celoorganizačná snaha zvýšiť efektivitu alebo dosiahnuť strategických cieľov Zde jsou zmíněny dvě základní technologie, jejichž prostrednictvím v praxi dochází k formování organizací, a to: * STS (Sociotechnical System = socio-technický systém) * OSP (Open System Planning = plánování otevřeného systému) ===STS=== Za rohodující pro úspěch považuje **sociální aspekty** a **technické faktory**. Základem metody je sladění tří složek transformačního procesu: * technologické, * individuální, * skupinové. Hlavní nevýhodou STS je však fakt, že ve své podstatě neřeší vztahy k okolí dané organizace. ==Charakteristiky procesu budování organizace== - Nespecifikovat nic víc, než je nutné. Precizuje se, co se má udělat a ne, jak se to má udělat. - Identifikovat, co je kritickým faktorem pro úspěch. - Řízení odchylek. Odchylky od ideálního procesu musí být řízeny na tom místě, kde vznikají. To dělá jednotlivé pracovníky zodpovědné za technologický proces a manažery až za celkovou koordinaci tj. za úkoly blíže hranicím systému. - Každý člen systému musí mít více dovedností (zamítá se úzká specializovanost na určitý druh práce). - Správné vytyčení hranic oddělení (role, které jsou vzájemně závislé, by měly být v jednom oddělení). Kritéria: * technologická (na oddělení), * teritoriální (na pobočky), * časová (patří sem i dělení na základě událostí). - Tok informací: informační systém musí poskytovat informace přímo na ta místa, kde jsou zapotřebí a minimálně zkreslené. - Jak dosáhnout výsledků: sladit cíle organizace s cíli pracovníků. - Zpětná vazba: samoregulace. ===OSP=== V každém okamžiku budování se ptáme na okolí nejen jako celá organizace, ale i jako jednotlivé elementy této organizace. Vždy se soustředíme na rozhraní s okolím a z něj vycházíme. Při jeho budování existují dva možné základní postupy. == Postup návrhu zevnitř ven: == - Prověření okolí - Určení směru – strategie - Analýza technologických procesů - Strukturalizace - Popisy činností - na hlavní technologické linii - Popisy činností - na podpůrných liniích - Návrh managementu - Návrh doplňujících systémů: - personálního - informačního - oceňování práce, výkonů == Popis návrhu zvenku dovnitř: == - Systematické prověřování okolí (potřeby okolí) - definice hranice organizace (co by organizace mohla okolí poskytnout) - Analýza produktů a těch procesů, které ty produkty poskytují - Nasměrování ke strategickým cílům - Definice hranice zodpovědnosti (co vzniká "na náklady" organizace a co "na náklady" jejího okolí) - Definice hranice zodpovědnosti, rozhodovacích pravomocí a vykonávaných činností pro jednotlivá oddělení - Popis činností na hlavní ose (přiřadit lidi k činnostem směrem od hranice dovnitř) - zpětně po technologickém postupu - Popis činností pro podpůrné aktivity včetně přiřazení lidí, jako v bodě 6. - Návrh informačního systému - Návrh vnitřního řízení organizace - Řešení otázky náboru lidí, školení a tréninku - Celková revize návrhu systému "zevnitř ven" ====Principy vnitřního řízení==== Co má být splněno, aby systém fungoval jako celek? * **CO** je naše poslání (primární proces) * **JAK** lépe poslání naplňovat (technický rozvoj) * **S KÝM** práci děláme (personální oddělení) * **ZA KOLIK** - finanční řízení * **S ČÍM A KDE** práci děláme * **CO VÍME O SOUVISLOSTECH** = IS 1. Základním principem řízení je "organizace založená na informacích". Proto je dobrá organizační struktura velmi plochá: vedoucí manažer koordinuje manažery jednotlivých oddělení a manažery projektů; ti koordinují pracovní skupiny - stálé nebo dočasné - složené z jednotlivých pracovníků, často "sólistů", tj. specialistů v oborech předmětu podnikání společnosti. Další vztahy nadřízenosti - podřízenosti se nevytvářejí. 2. Organizace funguje na principu "orchestru": všichni hrají podle stejných "not" (organizační a řídící normy) a každý pracovník zná svůj "part". Všichni se řídí dohodnutými strategickými cíli, a z nich managementem rozpracovanými záměry. 3. Organizace založená na informacích není liberální: existuje v ní kázeň. Vyžaduje silné a rozhodné vedení, "prvotřídního dirigenta orchestru" a na všech úrovních náročné perfekcionisty. Management respektuje výkon druhých, ale vyžaduje sebekázeň a zodpovědnost. 4. Dalším principem je orientace na kvalitu: všichni manažeři v prvé řadě odpovídají za kvalitu veškerých aktivit jim svěřených oddělení nebo týmů; organizace založená na informacích může fungovat pouze tehdy, když každý jednotlivec a každá pracovní skupina akceptuje svou odpovědnost: * za své stanovené cíle * za dodržení dohodnutých priorit * za své vztahy k okolí uvnitř i vně organizace * za veškerou komunikaci s okolím uvnitř i vně 5. Základním principem oceňování je transparentnost přínosů od jednotlivých jednotek a přímo úměrné odměny těmto jednotkám. =====Globální charakteristiky vlastností organizace===== Hlediska (posuzování vlastností z různých hledisek) [**SWOT**]: * **přednosti** (vlastnosti organizace, díky kterým...) * vyniká nad některými subjekty téže kategorie * vyniká nad svými konkurenty odlišného typu * je schopná obstát v prostředí, kde existuje (know-how, tradice, umístění, zkušenosti) * **nedostatky** - (vlastnosti, vinou kterých daná organizace zaostává za standardní představou o tom, jakých kvalit by vzhledem ke svému statutu měla dosahovat) * vybavenost * finanční zdroje * nevyjasněné kompetence * **příležitosti** (současné, či budoucí možnosti, jejichž využití může vést ke zlepšení situace) * změny na trhu * plánovaná změna legislativy * **ohrožení** (nelze na základě znalosti současného stavu vyloučit, že by v budoucnu mohly způsobit nežádoucí zhoršení situace dané organizace) * odchody lidí * změna legislativy ====== Předměty ====== [[http://is.muni.cz/predmet/fi/PV045|FI:PV045 ]] Management informačního systému [[http://is.muni.cz/predmet/fi/PA088|FI:PA088]] Systémy integrovaného managementu ======Použité zdroje====== - ŠMÍD, Vladimír. PV045 –- Management informačního systému : materiály k přednášce. Dostupné z WWW: [[http://www.fi.muni.cz/~smid/managis.html|http://www.fi.muni.cz/~smid/managis.html]] - ŠMÍD, Vladimír. DP Management informačního systému MU. 1995. [[http://statnice.dqd.cz/_media/mgr-szz:in-ins:managwww.pdf|PDF]] - Strategický management, neznámý původ. [[http://statnice.dqd.cz/_media/mgr-szz:in-ins:strategicky_management.doc|DOC]] ======Kam dál?====== Otázka č. 9 se týká obdobné problematiky: [[http://statnice.dqd.cz/mgr-szz:in-ins:9-ins|mgr-szz:in-ins:9-ins]] ŠMÍD, Vladimír. DP Management informačního systému MU. 1995. [[http://statnice.dqd.cz/_media/mgr-szz:in-ins:managwww.pdf|PDF]] ======Info k otázce====== Vypracoval: nejmenovaný absolvent Doplnil a zpracoval pro wiki: Dalibor Toth Hotovo. Kontakt: 208335(at)mail.muni.cz ~~DISCUSSION~~