(zobrazení, funkce, rozklady a ekvivalence)
Příklady
Fakt: Není pravda, že každý soubor prvků lze považovat za množinu.
je množina taková, že . Platí ?
Obě možné odpovědi vedou ke sporu. tedy nelze prohlásit za množinu.
Podmnožina: Vlastní podmnožina: Sjednocení: Průnik: Rozdíl: Doplněk: Nechť . Doplněk A vzhledem k M je množina Součin: Potenční množina: Jedná se vlastně o množinu všech podmnožin.
Příklady
k-ární relace mezi je podmnožina součinu . je množina všech relací mezi . Pokud je jedná se o binární relaci, pokud je , jde o relaci ternární.
Složení relací: Má smysl pouze u binárních relací a definováno následovně:
Příklady
(Totální) funkce z do je relace kde pro každé existuje právě jedno takové, že .
je ekvivalentní zápisu . je definiční obor, je obor hodnot.
Parciální funkce z množiny do množiny je relace kde pro každé existuje nejvýše jedno takové, že .
Tyto vlastnosti funkcí lze využít pro porovnávání velikostí jednotlivých množin a to i nekonečných:
Pro následující definice budeme uvažovat .
Příklady
relace je reflexivní, symetrická a tranzitivní: jde o relaci ekvivalence.
tato relace je reflexivní a tranzitivní.
tato relace je reflexivní, symetrická, antisymetrická a tranzitivní (je to tedy ekvivalence i uspořádání).
tato relace je symetrická.
Buď množina. Rozklad na je množina taková, že platí:
Pokud chceme ověřit, že daná množina je rozklad na nějaké množině, musíme ověřit platnost výše uvedených tří podmínek.
Příklad
je rozklad na , ale rozklad na není (nemůže být rozkladem ani na žádné jiné množině – viz 2. podmínka pro rozklad).
Každý rozklad určuje jistou ekvivalenci na množině a to následovně:
Takto definovaná relace splňuje všechny požadavky na relaci ekvivalence. Je tedy reflexivní, symetrická a tranzitivní. Toto je možné ověřit důkazem 1).
Příklad
Každá ekvivalence určuje jistý rozklad na :
Takto definovaný rozklad splňuje všechny požadavky na rozklad (viz výše). Toto je opět možné dokázat 2).
Příklad
Buď ekvivalence na . Potom:
Honza Palas, UČO: 172760
Z mé strany na 99% hotovo, pokud vás napadne něco doplnit, samozřejmě můžete.
Otázku si přečetl pan RNDr. Jan Bouda a rámcově prošel. Jeho podněty pro doplnění textu, opravy nesrovnalostí a odstranění matoucích či k otázce se nevztahujících textů byly do otázky zaneseny. Tato kontrola je jen rámcová, stále se může stát, že v otázce zůstala zapomenutá chybka či nesrovnalost, vyučující za toto nenese odpovědnost, berte tuto rámcovou kontrolu jako formu pomoci od vyučujících pro studenty.