(zobrazení, funkce, rozklady a ekvivalence)
Příklady
Fakt: Není pravda, že každý soubor prvků lze považovat za množinu.
je množina taková, že
. Platí
?
Obě možné odpovědi vedou ke sporu. tedy nelze prohlásit za množinu.
Podmnožina:
Vlastní podmnožina:
Sjednocení:
Průnik:
Rozdíl:
Doplněk: Nechť
. Doplněk A vzhledem k M je množina
Součin:
Potenční množina: Jedná se vlastně o množinu všech podmnožin.
Příklady
k-ární relace mezi je podmnožina součinu
.
je množina všech relací mezi
. Pokud je
jedná se o binární relaci, pokud je
, jde o relaci ternární.
Složení relací: Má smysl pouze u binárních relací a definováno následovně:
Příklady
(Totální) funkce z do
je relace
kde pro každé
existuje právě jedno
takové, že
.
je ekvivalentní zápisu
.
je definiční obor,
je obor hodnot.
Parciální funkce z množiny do množiny
je relace
kde pro každé
existuje nejvýše jedno
takové, že
.
Tyto vlastnosti funkcí lze využít pro porovnávání velikostí jednotlivých množin a to i nekonečných:
Pro následující definice budeme uvažovat .
Příklady
relace je reflexivní, symetrická a tranzitivní: jde o relaci ekvivalence.
tato relace je reflexivní a tranzitivní.
tato relace je reflexivní, symetrická, antisymetrická a tranzitivní (je to tedy ekvivalence i uspořádání).
tato relace je symetrická.
Buď množina. Rozklad na
je množina
taková, že platí:
Pokud chceme ověřit, že daná množina je rozklad na nějaké množině, musíme ověřit platnost výše uvedených tří podmínek.
Příklad
je rozklad na
, ale
rozklad na
není (nemůže být rozkladem ani na žádné jiné množině – viz 2. podmínka pro rozklad).
Každý rozklad určuje jistou ekvivalenci
na množině
a to následovně:
Takto definovaná relace splňuje všechny požadavky na relaci ekvivalence. Je tedy reflexivní, symetrická a tranzitivní. Toto je možné ověřit důkazem 1).
Příklad
Každá ekvivalence určuje jistý rozklad
na
:
Takto definovaný rozklad splňuje všechny požadavky na rozklad (viz výše). Toto je opět možné dokázat 2).
Příklad
Buď ekvivalence na
. Potom:
Honza Palas, UČO: 172760
Z mé strany na 99% hotovo, pokud vás napadne něco doplnit, samozřejmě můžete.
Otázku si přečetl pan RNDr. Jan Bouda a rámcově prošel. Jeho podněty pro doplnění textu, opravy nesrovnalostí a odstranění matoucích či k otázce se nevztahujících textů byly do otázky zaneseny. Tato kontrola je jen rámcová, stále se může stát, že v otázce zůstala zapomenutá chybka či nesrovnalost, vyučující za toto nenese odpovědnost, berte tuto rámcovou kontrolu jako formu pomoci od vyučujících pro studenty.