Kvalita SW, techniky zajitění kvality, ISO 9000.
Kvalita je dodržení explicitně stanovených funkčních a výkonových požadavků, dodržení standardů a charakteristik, které očekáváme od vyrobeného software.
Kvalitu lze měřit:
Největším zdrojem defektů bývají samotné požadavky na systém.
Nejdráž se defekty odstraňují poté co je systém nasazen do provozu.
Výslede projektu je hodnocen jako:
Porucha Neschopnost systému nebo systémové komponenty provádět požadovanou funkci ve specifikovaných hranicích. Porucha může nastat, když se narazí na chybu, jejímž výsledkem je ztráta očekávané uživatelské služby.
Četnost poruch
Fault – chyba (defekt)
Error Chyba (omyl) – nesprávná nebo chybějící akce uživatele, která zapříčiní chybu (defekt) v programu
Některé druhy chyb
Jedná se o soubor technik patřící do společného řekněme oboru SQA – software quality assurance.
Obecně lze mluvit o testování, validaci a verifikaci produktu. Validací se rozumí otázka, zda jsme vytvořili správný produkt tj. jestli produkt odpovídá potřebám uživatele. Verifikací se rozumí, zda jsme produkt vytvořili správně tj. zda produkt odpovídá specifikaci.
Testováním se pak pokoušíme zmíněné předchozí dokázat pro omezenou sadu příkladů.
Obecně se pak za úspěšný považuje takový test, který odhalí nějakou chybu.
Testovat lze různými způsoby např.
• Testování podle vstupních dat – vstupní data se rozdělí do vhodných tříd a produkt se otestuje.
• Testování podle struktury programu – zde se snažíme o to, aby program prošel všemi možnými větvemi.
Jinou možností jsou inspekce produktu, která spočívá v dialogu mezi inspektory a autory, kde se kladou otázky nad produktem a specifikací s cílem nálezt případné chyby. Základem je nový pohled na projekt.
Pro určité omezené oblasti lze použít i matematické důkazy správnosti programů.
Cena opravy chyby se násobně zvětšuje s dobou neodhalení této chyby a aktuální fází projektu.
Další techniky zajištění kvality popisují otázky z oboru Informačních systémů
Efektivita přezkoušení se zvyšuje s formálností měření, následující seznam je od nejméně formálního přístupu pro nejvíce formální:
Úplné testování je nerealizovatelné – obvykle není možné otestovat každý možný průchod programem, proto by testy měly zahrnovat několik běžných hodnot a dále mezní hodnoty a hodnoty, které by projít neměly – selektivní testování.
Testování černé a bílé skříňky
Testování shora dolů a zdola nahoru
Testování shora dolů odhaluje chyby analýzy a návrhu, je v souladu s prototypováním.
Obě metody mají své nevýhody a nelze říci, že jedna je lepší.
Každý program dělá něco správně; nemusí však dělat to, co chceme, aby dělal.
Kvalita – dodržení explicitně stanovených funkčních a výkonových požadavků, dodržení explicitně dokumentovaných vývojových standardů a implicitních charakteristik, které jsou očekávány u profesionálně vyrobeného software.
Aspekty kvality
Úroveň 1: Výchozí Chaotický proces, nepředvídatelná cena, plán a kvalita.
Úroveň 2: Opakovatelný
Intuitivní; cena a kvalita jsou vysoce proměnlivé, plán je pod vědomou kontrolou, neformální metody a procedury.
Klíčové prvky
Úroveň 3: Definovaný
Orientován na kvalitu; spolehlivé ceny a plány, zlepšující se, ale dosud nepředvídatelný přínos (výkon) systému kvality.
Klíčové prvky:
Úroveň 4: Řízený
Kvantitativní; promyšlená statisticky řízená kvalita produktu.
Klíčové prvky:
Úroveň 5: Optimalizující
Kvantitativní základ pro kontinuální investice směřující k automatizaci a zlepšení výrobního procesu.
Klíčové prvky:
zdroj: http://www.kennethghartman.com/tag/initial-repeatable-defined-managed-optimized/
Definuje stupně zralosti, které jsou dosahovány v průběhu zdokonalování procesu testování.
Kvalitativní atributy SA
Týkají se zejména nefunkčních (extra-funkčních) požadavků na systém: Nefunkční (extra-funkční) požadavky na systém se zpravidla omezují na způsob, jakým je systém implementován a jak realizuje svou funkcionalitu.
Extra-funkční atribut je potom kvalitativní aspekt, kterého se může extrafunkční požadavek týkat.
Příklady základních extra-funkčních kvalitativních atributů:
Monitorování a testování = ověření kvality existujícího systému
Predikce z modelu = předpověď kvality vytvářeného systému
Formální verifikace = ověření hypotéz o modelu systému
atd. viz slidy
Obecně standardy rodiny ISO 900x se zaobírají systémem kvality při návrhu, vývoji, výrobě a servisu. Konkrétně ISO 9000 je doporučení jak aplikovat ISO 9001 při vývoji software. Samotný standard se postupně vyvíjel.
V první verzi z roku 1987 se orientoval zejména na dodržování pracovních postupů.
V druhé verzi z roku 1994 pak zejména na zajištění kvality a opět na držení se řádně dokumentovaných pracovních postupů.
Ve třetí verzi z roku 2000 se standard zaměřil zejména na process managment a jeho efektivnost.
ISO 9001: 1994
ISO 9000 - 3: 1991
ISO 9004 - 2: 1994
1. Zodpovědnost vedení
2. Systém kvality
3. Přehled zakázek
4. Řízení návrhu
5. Řízení dokumentace
6. Nakupování
7. Zakoupené produkty
8. Identifikace a sledování produktu
9. Řízení procesu
10. Inspekce a testování
11. Inspekční, měřicí a testovací vybavení
12. Stav inspekce a testování
13. Zvládnutí nevyhovujícího produktu
14. Opravné akce
15. Manipulace, skladování, balení a doručení
16. Záznamy o kvalitě
17. Vnitřní prověrky kvality
18. Školení
19. Služby
20. Statistické techniky
zdroj: http://www.finance-management.cz/080vypisPojmu.php?X=Systemy+managementu+jakosti+ISO&IdPojPass=40
Cílem norem ISO je podpora kvality výrobků. Normy ISO patří k nejznámějším standardům kvality na evropském kontinentu a jsou v oblasti požadavků trhu na kvalitu respektovanou mezinárodní referencí. Jádro souboru norem tvoří čtyři mezinárodní standardy, které poskytují návod k vypracování a uplatnění systému řízení kvality. Ty nejsou specifické pro určitý druh produktů, ale dají se uplatnit téměř ve všech oborech výroby a služeb.
ISO 9000:2000
ISO 9001:2000
ISO 9004:2000
ISO 19011
Normy ISO 9000, ISO 9001 a ISO 9004 jsou často označovány pod souhrnným názvem Systém managementu jakosti ISO 9000 a řeší management jakosti novým přístupem, a to procesním přístupem. Normy byly novelizovány naposledy v roce 2000.
International Organization for Standartization (IOS, Mezinárodní organizace pro normy) je mezinárodní organizace pro vývoj a sjednocení standardů. Byla založena v roce 1947
jako síť národních institutů pro normalizaci s centrálním sekretariátem v Ženevě. Hlavní činností je vývoj technických norem.
Systém managementu jakosti Organizace se musí orientovat na řízení procesů, tj. přesně a úplně identifikovat všechny relevantní procesy, určit jejich vazby a zajistit jejich efektivní fungování. Ty jsoum onitorovány, měřeny a dále zlepšovány. Zásadní důraz je kladen na procesy s přímou vazbou k zákazníkovi.
Současně s řízením procesů je vyžadováno i zpracování dokumentace v přiměřeném rozsahu a její řízení. Samozřejmostí je znalost a dodržování veškeré legislativy spojené s činností organizace.
Odpovědnost vedení
Vrcholové vedení musí být příkladem při zajišťování požadavků systému řízení kvality a poskytovat důkazy o své odpovědnosti za vybudování a uplatňování systému řízení kvality. Zákazník je centrem pozornosti celého systému a jeho požadavky a potřeby musí být v organizaci plně vnímány a
plněny. Cílem je spokojený zákazník.
Vrcholové vedení stanovuje strategické cíle a formuluje politiku kvality a cíle kvality organizace. Vrcholové vedení musí zajistit rozdělení pravomocí a odpovědnosti v organizaci. Vedení podniku rovněž zvolí svého zástupce zodpovědného za vybudování a fungování systému řízení kvality. V organizaci musí fungovat interní komunikační systém.
V plánovaných intervalech je třeba přezkoumávat fungování systému řízení kvality podle stanovených kritérií a reagovat na zjištěné nedostatky.
Řízení zdrojů Organizace musí alokovat přiměřené zdroje pro fungování systému řízení kvality a dále zdroje pro zvyšování spokojenosti zákazníka.
Zaměstnanci ovlivňující kvalitu produktu musí být kompetentní na základě patřičného vzdělávání a výcviku. Organizace musí určit jejich potřebnou odbornou způsobilost a zajišťovat její udržování.
Infrastruktura podniku musí být nastavena a udržována za účelem dosažení shody kvalitativních stránek skutečného výrobku a požadavky na něj. Pracovní prostředí je závazně vymezeno a řízeno.
Realizace produktu/služby Organizace plánuje a rozvíjí procesy potřebné pro realizaci produktu. Požadavky zákazníka musí být určeny a přezkoumány. Je třeba se zabývat i požadavky, které zákazník neuvedl, ale které jsou nutné pro zamýšlené použití. Ve vztahu k zákazníkovi je třeba uplatňovat řízenou komunikaci, zejména s ohledem na využití zpětné vazby včetně stížností. Návrh a vývoj produktu musí být řízen podle specifických požadavků.
Organizace musí zajistit, aby nakupovaný produkt splňoval specifikované požadavky a hodnotit a vybírat dodavatele podle jejich schopnosti dodávat produkt v souladu s jejími požadavky. Vysoká pozornost se musí věnovat dodavatelům, jejichž produkty mají přímý vliv na zákazníka.
Plánování a realizace výroby nebo poskytování služby musí být řízeno. Tyto procesy je třeba plně definovat. Organizace musí zajistit péči o majetek zákazníka a rovněž ochranu produktu při interním zpracování, dopravě, manipulaci a skladování.
Organizace má za úkol definovat nástroje pro monitorování a měření systému kvality. Součástí této definice je i vymezení jejich použití.
Měření analýzy a zlepšování
Organizace nejen plánuje a uplatňuje procesy monitorování a měření, ale má i povinnosti provádět analýzy výsledků a implementovat z nich vyplývající návrhy. Jedním z hlavních kritérií těchto procesů je spokojenost zákazníka. Aby se prokázalo, že systém managementu kvality je
uplatňován a udržován, organizace musí provádět jejich interní audity.
Organizace aplikuje vhodné metody pro monitorování procesů a pro měření produktu. Je třeba stanovovat metriky procesů a služeb a vyhodnocovat jejich dodržování. Současně musí být zajištěna eliminace defektivního produktu na základě dokumentovaných postupů. Je třeba stanovit dokumentované postupy a preventivní opatření, které mají být použity k nápravě nežádoucího stavu.
Organizace musí shromažďovat a analyzovat údaje a informace o spokojenosti zákazníka. V rámci systému řízení jakosti je nutné sledovat vývoj a trendy v podnikových činnostech. Systém managementu kvality musí být neustále
zlepšován.
Organizace, která plní všechny stanovené požadavky norem má zaveden systém managementu kvality. Pro získání objektivního důkazu o zavedení systému může požádat certifikační organizaci o ověření jeho shody s normou tzv. certifikaci systému.
Certifikace Proces certifikace jsou činnosti a postupy spojené s ověřováním shody systémů managementu kvality s požadavky norem ISO 9001:2000 a vydáváním příslušných osvědčení (certifikátů). Organizace, která systém řízení kvality vybuduje, má povinnost ho podrobovat pravidelnému auditu. Audit provádí certifikační organizace a ta také vydává příslušné certifikáty. Pravidla pro činnost certifikačních organizací jsou stanovena národním akreditačním systémem, který zajišťuje nestrannost a objektivitu činnosti certifikačních organizací řadou přísných požadavků.
Tomáš Hřebíček, 256479
PA104 - Vedení týmového projektu
PA103 - Objektové metody návrhu informačních systémů
PA102 - Technologie informačních systémů I
PA105 - Technologie informačních systémů II