Obsah

Zadání

Multimédia: Multimediální technologie, přenos zvuku a obrazu počítačovou sítí. Vstup/výstupní multimediální zařízení, převod analogových a digitálních signálů.

Vypracování

Multimediální technologie

Přenos zvuku a obrazu počítačovou sítí

Při přenosu multimédií počítačovou sítí můžeme uvážit následující modely:

Nároky na přenos:

Různé možnosti přenosu:

Je vhodnější přenášet video/audio přes UDP kvůli efektivitě, režii a latenci, ale packety se můžou strácet.

Protokoly na transportní vrstvě:

Oprava chyb je důležitější u zvuku.

Streamy je možné realizovat pomocí point-to-point komunikací (zátěž na server) nebo multicastu (nespolehlivé, bezpečnostní rizika).

SIP protokol - obvykle pro IP telefonni - čistě textový, používá se pro dohodnutí komunikace mezi uzly a přenos out-of-band informací. Audio se pak přenáší obvykle přes RTP.

Vstup/výstupní multimediální zařízení

Zvuk - vstup

Mikrofon - měnič akustického tlaku na elektrický signál. Vlastnosti:

Rozdělení podle typu měniče:

Video - vstup

Princip kamery:

Objektivy:

Autofokus:

Převod analogových a digitálních signálů

Zvuk

Převod zvuku:

Reprezentace uloženého zvuku, kódování digitálních dat:

Obraz

Barevné prostory:

Vzorkování:

Použitá rozlišení se liší od 640×480 až po 1920×1080 (nebo až 2K, 4K), framerate je obvykle 24, 25, 29.97. Minimální fps pro iluzi pohybu je 10, vhodnější je 14. Větší fps pomáhá skrývat nedokonalost komprese.

Pro akvizici existují různé kamery, extrémem je DVS Centaurus/AJA Xena: 4:4:4 vzorkování, až 2K video. Video se zobrazuje na CRT/LCD/plasma obrazovkách nebo projekcí, u 3D pomocí anaglyphu, LCD brýlí, helmy, stereo-projekce, polarizačních brýlí, …

MPEG

MPEG komprese využívá 3 typy snímků:

P frame nemá smysl bez předchozího I frame, B frame nemá smysl bez předchozího I frame a následujícího P frame. Obraz je rozložen do makrobloků (16×16, 8×8, 4×4), v každém bloku se pomocí DCT vypočítají frekvenční koeficienty DC (jas) a AC (barva). Frekvenční koeficienty se dále kvantují.

Motion vector (B frame) je čtverice:

Motion estimation (motion compensation) funguje pomocí vyhledávání odpovídajících makrobloků mezi dvěma snímky. Vyhledávání problíhá na základě jasové složky makrobloku.

MJPEG (Motion JPEG)

Série obrázků komprimovaných pomocí JPEGu, pouze I snímky. Často je dostupná HW podpora.

MPEG-1

Rodina standardů, part 2 definuje kompresi videa. Pouze progressive scan, návrh počítal s videem do 4095×4095 pixelů, implementace ale obvykle dovolovaly pouze 352×240. Maximální bitrate je 1.5Mbps.

MPEG-2

I, B a P snímky, obvykle sekvence 15 snímků: I BB P BB P BB P BB P BB. Podpora pro CBR i VBR. Má několik profilů. Používá se na DVD, DVB, HDB, HDTV.

Digital Video (DV)

Podobné MPEG-2, nezaťížené licenčními poplatky. Použito ve spotřební elektronice (kamery, …).

MPEG-4

Rodina standardů, implementace pro DVD menu, ASP, XviD, DivX5, 3ivx, AAC, AVC (H.264), MP4 obálkový formát, MPEG-4 formát pro titulky.

Theora

Opensource strátová komprese. Makrobloky 8×8 bloků, vzorkování 4:2:0, 4:2:2 nebo 4:4:4, motion compensation pouze na úrovni bloků, VBR kódování, pouze I a P frames.

VC-1

Implementované jako Windows Media Video 9.

Snow

Experimentální waveletová komprese. Výborná kvalita obrazu při nízkých bitratech v porovnání s jinými kodeky, analogový signál reprezentuje pomocí oscilující vlny konečné délky.

Předměty

FI:PV188 Principy zpracování a přenosu multimédií (podzim 2008), doc. RNDr. Eva Hladká, Ph.D.

Použitá literatura

-

Vypracoval

DevelX - Martin Jurča

stav - 100 %