Obsah

N-INS 3. Data management, Architektury systémů

Zadání

Data management - principy, koncepce zpracování dat. Architektura klient-server. Třívrstvá architektura. Konfederativní systémy.

Vypracování

Data Management

DAMA (Data Management Association) – organizácia zastrešujúca Data Management
Data management je široký pojem, ktorý sa dá rozdeliť do niekoľkých podtém:

Kvalita dat

Kvalita dat a následně kvalita informací se s rozvojem Internetu a podporou manažerských informací stává stále významnější.

Co je kvalita, ISO 8402

  • Quality of an entity is a subjective concept dependent on requirements that the user of the entity requests in an implicit or explicit manner.
  • Quality is a multidimensional concept tied to various characteristics.

Atributy kvality (charakteristika dimense kvality)

Proč se problém kvality dat (a informací) stává rozhodující

Míra a metrika1)

Míra
  • Kvantitativní indikace rozsahu, množství, dimenze, kapacity, nebo velikosti nějakého atributu
  • Počet chyb

Metrika

  • Kvantitativní míra úrovně po kterou je dosažen atribut kvality. “A handle or guess about a given attribute.”
  • Počet chyb nalezených / manday

Formáty metrik

  1. Příslušnost ke třídě (například výskyt určitého znaku, třeba čísla tramvaje)
  2. Fuzzy (dobrý, lepší, nejlepší) – prvek uspořádané množiny, pro níž je jedinou přípustnou operací operace porovnání.
  3. Intervalové (například teplota).
  4. Číselné – jsou povoleny všechny aritmetické operace. Příkladem je rozsah souboru nebo jeho průměrná hodnota.

Metriky kvality dat jsou většinou fuzzy nebo číselné. Fuzzy metriky jsou subjektivní.

Řízení kvality dat (informací)

Objektivní metriky

Subjektivní metriky

Čištění dat

Nejčastěji používané atributy kvality dat
Problémy s kvalitou dat při dolování dat a na webu


Architektura


Architektura klient – server

Společná správa dat a aplikací

Charakteristika klienta
  • Aktivní
  • Posílá žádosti serveru
  • Čeká a dostává odpovědi
  • Obvykle je připojen k malému počtu serverů najednou
  • Obvykle komunikuje přímo s koncovými uživateli, pomocí grafického uživatelského rozhraní

Charakteristika serveru

  • Pasivní
  • Naslouchá na síti a reaguje na žádosti připojených, autorizovaných klientů
  • Při přijetí požadavku jej obslouží
  • Může vzdáleně instalovat/odinstalovat aplikace a přenášet data ke klientům

Srovnání s Peer-to-peer architekturou

Další typ síťové architektury se nazývá Peer-to-peer, nebo taky zkráceně P2P. U této architektury může každý hostitel nebo instance programu fungovat zároveň jako klient i jako server (mají rovnocenné postavení i zodpovědnost).

Výhody tenkého klienta:

Nevýhody tenkého klienta:


Třívrstvá architektura

Druh klient-server architektury často používaný u webových aplikací.

Prezentační vrstva Zobrazuje informace pro uživatele, většinou formou grafického uživatelského rozhraní, může kontrolovat zadávané vstupy, neobsahuje však zpracování dat.

Aplikační vrstva (též Business Logic) Zde leží jádro aplikace, její logika a funkce, výpočty a zpracování dat.
Datová vrstva Tuto vrstvu tvoří nejčastěji databáze, která data uchovává, zpřístupňuje a zaručuje jejich konzistenci. Může zde být ale také (síťový) souborový systém, webová služba nebo jiná aplikace.

Spoje s jinými systémy

Architektura MVC

Model
View
Controller
Příklad interakce uživatele s MVC systémem:
  1. Uživatel vykoná akci v uživatelském rozhraní.
  2. Akce je zachycena Controllerem, který promítne změny do modelu. Controller nebo Model informuje View.
  3. View aktualizuje uživatelské rozhraní a promítne tak provedené změny zpět uživateli.

Service Oriented Architecture

Definice SOA dle OASIS group A paradigm for organizing and utilizing distributed capabilities that may be under the control of different ownership domains. It provides a uniform means to offer, discover, interact with and use capabilities to produce desired effects consistent with measurable preconditions and expectations.

Konfederativní systémy

ALIANCE
  • Na začátku komunikace se partner musí vyhledat. Typické pro e-komerci, reservační systémy atp. Je nutné pužívat celosvětové standardy

KONFEDERACE

  • Partneři jsou zpravidla známi. Široká paleta aplikací, historicky nejstarší SOA systémy (soft RT systémy, e-government, řízení globálních společností, výrobní systémy, koalice podniků a zdrav. zařízení). Protokoly komunikace mohou být proprietární
  • Komunikace může být i jiného typu, než výměna zpráv založená na internetu

UNIE

  • Konfederace ve které musí být rozhraní služeb uživatelsky orientováno
Konfederace volné a úzce vázané, otevřené a uzavřené:

Klíčová výhoda konfederací – rozhraní služeb může být uživatelsky orientováno, variantu konfederace, kde musí být rozhraní uživatelsky orientováno (podniky) nazveme unie.

Příklady konfederativních SOA od nejvolnějších vazeb k nejtěsnějším:
Proč konfederace

A – aplikační služba,
B – její rozhraní (primární brána)
UR je uživatelské rozhraní, např. portál

Kdy použít SO
Výhody SOA

Předměty

FI:PA102 - Technologie IS I.
FI:PA105 - Technologie IS II.

Použitá literatura

TIS I. - SOA TIS I. - Kvalita Dat TIS I. - Technologie IS CS Wikipedie - Klient-Server CS Wikipedie - Vícevrstvá architektura

Přílohy

3.pdf – rozšíření některých témat a soukromé zpracování, vycházelo se z této wiki na přelomu roku 2013/2014. Nekonzultováno s kantory.

Vypracoval

Ondřej Božek - ICQ: 148979645
stav - cca 99%, je potřeba nějaká kontrola

Nejsem si jistý tím „Data management - principy, koncepce zpracování dat.“ Jediné co se mi zdálo relevantní je zmíněná Kvalita dat.

Changelist

30.1.2012 - přidána definice SOA, drobné doplnění odkazů a textu
31.1.2012 - definice metriky a míry

1)
Převzato z otázky 1.
2)
míra je v tomto textu pravděpodobně zaměnitelná s metrikou, viz „Míra a metrika“