Zadání: Základní předpoklady funkčnosti, zvyšování výkonnosti, hodnotová analýza, stanovení strategických cílů a informací. Analýza očekávání okolí, uspokojování zájmových skupin. Analýza procesů.
Silne odporúčam prejsť si prácu http://statnice.dqd.cz/_media/mgr-szz:in-ins:managwww.pdf. Jednotlivé podotázky priamo odkazujú na sekcie tejto diplomovej práce.
Management informačního systému je složitá soustava, která zajišťuje pro řídící pracovníky kvalitní podklady k jejich rozhodování. Tyto systémy představují významné investice firem budoucnosti. Platí zásada, že každá organizace má vyvíjet vlastním potřebám odpovídající systém s ohledem na své možnosti a hranice.
Obecné předpoklady funkčnosti a zvyšování výkonnosti jsou:
⇒ vzájemnou souvislost (změna jednoho elementu modifikuje ostatní) lze zobrazit jako cyklus:
Ke zvýšení výkonnosti IS vede uspokojení hlavních zúčasněných stran (zájmových skupin) zlepšením kritických pracovních procesů a vyladění zdrojů a organizace.
Ak chceme zvýšiť výkonnosť IS, musíme uspokojiť hlavné zúčastnené strany, a to zlepšením kritických pracovných procesov a vyladením zdrojov a organizácie.
Pre realizáciu sa používajú metódy SIVA (Strategic information value analysis). SIVA obsahuje 11 bodov (stavový diagram)
Pozostáva z prvých dvoch bodov SIVA.
Zde se jedná především o uspokojení zájmových skupin, které vytvářejí prostředí organizace. Toto prostředí je nezbytné formovat tak, aby zde všichni zúčastnění získávali a vzájemně posilovali své pozice, resp. společenské role.
Obecně je možné zmíněné uspokojování rozdělit na tři kategorie (a to i bez ohledu na typ organizace, vlastnických vztahů, vnějších vztahů k okolí aj.):
K tomu, abychom mohli vůbec začít uvažovat o uspokojování jednotlivých zájmových skupin, musíme nejprve důkladně poznat, co tyto skupiny opravdu očekávají, tedy musíme formulovat atributy uspokojení. Je zřejmé, že stav naprostého souladu očekávání skupin bude výjimkou potvrzující pravidlo, že naopak tyto zájmy se budou značně lišit a často budou dokonce zcela protichůdné. Zákazník bude očekávat kvalitní a levné výrobky, vlastník nízké náklady ve vztahu k tržbám a zaměstnanec vysokou mzdu. Každý z těchto atributů navíc disponuje vlastnostmi, které charakterizují je samotné nebo vztah zájmových skupin k nim. Patří sem:
Z uvedeného hodnocení pak musí vyplynout výběr několika nejdůležitějších cílů, které:
Mimo výše uvedený výčet pak zdůrazňuji uváženost výběru stanovených cílů, což souvisí i s velmi podstatnou skutečností, že cíle nemůže stanovit nikdo jiný, než vrcholný management organizace. Samozřejmě, že lze analýzou a formulací cílů pověřit odborný útvar. Dokonce jsou poměrně běžné případy, kdy k tomuto účelu je zjednána externí a nezávislá poradenská firma (touto cestou se mnohem lépe prosazují nepopulární opatření). Nicméně definitivní rozhodnutí je pouze na vedení organizace a jakýkoliv alibismus v této věci zpravidla ke splnění cílů nevede.
⇒ očekávání zájmových skupin, očekávání OD zájmových skupin
Proces je uspořádaná množina činností, jenž na základě jednoho nebo více vstupů tvoří opakovatelným způsobem požadovaný výstup.
Uspokojení zájmových skupin je dosaženo pomocí pracovních procesů, tj. na sebe navazujících aktivit, které vytvářejí výsledek. Pro naše potřeby nás budou zajímat především tzv. kritické procesy, tedy takové, které nejsou odpovídajícím způsobem podporovány potřebnými informacemi a tato skutečnost je zdrojem problémů, nejčastěji těžkopádnosti a neefektivnosti činnosti organizace jako takové. K tomu, abychom dosáhli identifikace kritických procesů, potřebujeme:
Výsledkem této analýzy je pak mapa procesů, z níž lze zjistit:
Tuto analýzu již zpravidla bude vytvářet odborný útvar, případně externí poradci. Jde však o to, aby se na ní zcela nezastupitelně podíleli pracovníci, kteří uvedené činnosti vykonávají, a odběratelé jejich výsledků (jedná se o analýzu skutečného stavu, nikoliv ideální představy o něm).
Následne sa z procesov vytvorí matica informačných potrieb, ktorá sa ofarbí podľa dostupnosti informácií. Z farieb určujúcich nedostatočné informácie sa určía kritické procesy (opísané v http://statnice.dqd.cz/_media/mgr-szz:in-ins:managwww.pdf).
- ŠMÍD, Vladimír. PV045 –- Management informačního systému : materiály k přednášce. Dostupné z WWW: http://www.fi.muni.cz/~smid/managis.html - ŠMÍD, Vladimír. DP Management informačního systému MU. 1995. PDF - Strategický management, neznámý původ. DOC
Otázka č. 8 se týká obdobné problematiky: mgr-szz:in-ins:8-ins ŠMÍD, Vladimír. DP Management informačního systému MU. 1995. PDF
Další info k procesům lze najít tady:
FI:PV165 Procesní řízení
FI:PV207 Business Process Management
Vypracoval: nejmenovaný absolvent
Doplnil a zpracoval pro wiki: Dalibor Toth
Hotovo.
Kontakt: 208335(at)mail.muni.cz