Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
mgr-szz:in-pds:1-pds [2014/10/27 09:07]
127.0.0.1 upraveno mimo DokuWiki
mgr-szz:in-pds:1-pds [2020/04/12 16:56] (aktuální)
Řádek 1: Řádek 1:
-====== ​Zadanie ​====== +===== Zadání ​===== 
-Hardwarové platformy pro paralelní výpočty související typy paralelních algoritmů. Návrh paralelních algoritmů: míra úroveň paralelizacetypy komunikace ​jejich vlastnostisynchronizace ​serializaceAnalýza paralelních algoritmů: zrychlení ​(speedup), škálovatelnostkomunikační složitost ​versus lokalita ​a jejich ​vliv na výkon paralelní implementace+Grafy a grafové algoritmy. Formalizace základních grafových pojmů, reprezentace grafů. Souvislost grafu, barevnost, rovinné grafy. Algoritmy (včetně složitosti a základní myšlenky důkazů korektnosti):​ prohledávání grafu do šířky a do hloubky, nejkratší vzdálenosti,​ kostry, toky v sítích. 
-====== ​Vypracovanie ​======+ 
 +===== Vypracování ​===== 
 +**Upozornění:​** bez nároku na úplnost a korektnost. Podle hesla „lepší něco než nic“. Ale snaha byla o co nejlepší výsledek. 
 + 
 +==== Základní grafové pojmy ==== 
 + 
 +  * graf – uspořádaná dvojice <​math>​(V,​ E)</​math>​ množin vrcholů a hran 
 +  * vrchol – jeden z prvků množiny určující graf; mohou z něj vést hrany 
 +  * hrana – dvouprvková podmnožina množiny vrcholů. (Orientovaný graf: <​math>​E \subseteq V \times V</​math>​.) Když <​math>​v \in e</​math>,​ tak <​math>​v</​math>​ je incidentní s <​math>​e</​math>​. 
 +  * řídký graf – <​math>​|E|</​math>​ je mnohem menší než <​math>​|V|^2</​math>​ (→ preferuje proto seznamy následníků) 
 +  * hustý graf – <​math>​|E|</​math>​ je blízko <​math>​|V|^2</​math>​ (→ preferuje proto matici sousednosti) 
 +  * smyčka – hrana <​math>​(a, a)</​math>​ 
 +  * cesta v grafu – posloupnost <​math>​P = (v_0, e_1, v_1, ...)</​math>,​ kde <​math>​e_i = { v_i-1, v_i }</​math>,​ navíc <​math>​v_i != v_j</​math>​ pro <​math>​i != j</​math>​ 
 +  * tah – cesta, v níž se mohou opakovat vrcholy 
 +  * sled – cesta, v níž se mohou opakovat vrcholy i hrany 
 +  * cyklus/​kružnice – uzavřená cesta (netriviální) 
 +  * sousední vrchol – spojený hranou 
 + 
 ++ váhovaný graf, multigraf 
 + 
 +=== Reprezentace grafů === 
 + 
 +== Seznamy následníků == 
 +  * máme pole o |V| prvcích – pro každý vrchol u ∈ V jeden a je jím seznam prvků v $ (u, v) ∈ E 
 +  * paměťová náročnost:​ Θ(V + E) 
 + 
 +== Maticí sousednosti == 
 +  * matice velikosti |V| × |V| 
 +  * prvek matice a_ij = 1, pokud (i, j) ∈ E, jinak a_ij = 0 
 + 
 +=== Souvislost grafu === 
 +  * souvislý graf – (neorientovaný) graf, v němž platí, že pro každé dva vrcholy x, y existuje sled z x do y. 
 +  * slabá souvislost – graf je slabě souvislý, pokud jeho symetrizace (= odstranění orientovanosti) je souvislý graf. 
 +  * silná souvislost – graf je silně souvislý, pokud pro každé dva vrcholy x, y existuje cesta z x do y i z y do x. 
 + 
 +Silně souvislá komponenta je takový //​maximální//​ podgraf orientovaného grafu, v němž pro každou dvojici vrcholů u, v existuje sled. 
 + 
 +  * Dvojitý DFS – první mi určí pořadí (na G^R) pro volání druhého (na G) (sestupné finishing časy), který mi vytiskne jednotlivé komponenty. 
 + 
 +== Řezy == 
 +  * vrcholový řez (= separátor) – taková množina U ⊆ V, že graf G = (V\U, E) není souvislý 
 +  * hranový řez 
 +  * vrcholová (hranová) souvislost – velikost minimálního vrcholového (hranového) řezu 
 +  * graf je vrcholově/​hranově k-souvislý,​ pokud jeho vrcholová/​hranová je ≥ k 
 + 
 +=== Barevnost === 
 +Barvení grafu se zabývá přiřazováním barev nejčastěji vrcholům (příp. hranám či stěnám). 
 + 
 +Nechť G = (V, E) je graf, k přirozené číslo. Zobrazení bV → {1, ..., k} nazveme obarvením grafu G pomocí k barev, pokud pro každou hranu {x, y} ∈ E platí b(x) ≠ b(y). Barevnost grafu (také **chromatické číslo**) G je minimální počet barev potřebný pro obarvení G. Značí se <​math>​\chi(G)</​math>​ (= velké chí). 
 + 
 +=== Rovinné grafy (= planární) === 
 +  * pro rovinný graf existuje takové rovinné nakreslení,​ kdy se žádné dvě hrany nekříží 
 +  * duální graf – (multi)graf,​ jehož vrcholy tvoří stěny jiného rovinného grafu 
 +  * stěna – souvislý kus roviny určený rovinným nakreslením grafu 
 + 
 +Věta (Eulerova formule): V rovinném grafu G=(V, E) platí: 
 +1. |V| − |E| + s = |E|+2. (s = počet stěn) 
 +2. |E| ≤ 3|V|−6. 
 + 
 +Věta (o 4 barvách): Vrcholy rovinného grafu lze obarvit 4 barvami tak, aby žádná hrana nespojovala dva vrcholy stejné barvy. 
 + 
 +  * aplikace: návrh jednovrstvých tištěných spojů (= PCB) (VLSI designs) 
 + 
 +==== Algoritmy ==== 
 +**Včetně složitosti a základní myšlenky důkazů korektnosti!** 
 + 
 +<note tip> 
 +<​math>​n= |V|</​math>​ 
 + 
 +<​math>​m = |E|</​math>​ 
 +</​note>​ 
 + 
 +=== Prohledávání grafu === 
 + 
 +^ algoritmus ^ složitost ^ 
 +| BFS | <​math>​\mathcal{O}(m + n)</​math>​ | 
 +| DFS | <​math>​\mathcal{O}(m + n)</​math>​ | 
 + 
 + 
 +<box 90% blue|BFS>​ 
 + 
 +  * Q – fronta z vrcholů 
 +  * d[u] – vzdálenost u od s 
 +  * π[u] – předchůdce u 
 +  * color[u] ∈ {white, gray, black} – pomocné 
 + 
 +  * inicializace pro všechny mimo počáteční vrchol s: obarvení na bílo, nekonečná vzdálenost,​ předchůdce nil 
 +  * inicilalizace s: šedý, vzdálenost 0, předchůdce nil, zařadí se do Q 
 +  * dokud se Q nevyprázdní,​ vezmu z Q u, projdu všechny jeho bílé sousedy, ošedím je, nastavím vzdálenost (d[u] + 1) předchůdce (u), zařadím do Q a u přebarvím na černo 
 + 
 +**Složitost** 
 +  * incializace:​ <​math>​\mathcal{O}(n)</​math>​ 
 +  * žádný vrchol se pak již nepřebarví na bílo, takže jde do i z Q nejvýše jednou → operace s frontou tedy stojí <​math>​\mathcal{O}(n)</​math>​ 
 +  * seznam sousedů vrcholu se prochází, jen když je vrchol odstraňován z frontytakže dohromady <​math>​\mathcal{O}(m)</​math>​ 
 +  * = <​math>​\mathcal{O}(m+n)</​math>​ 
 + 
 +**Korektnost** 
 +  * BFS objeví každý z s dosažitelný vrchol, nedosažitelné nebudou objeveny. 
 +  * Po zastavení d[v] = δ(s, v) ∀v ∈ V. 
 +  * Pro každé v ∈ V dosažitelné z s je lib. nejkratší s-π[v]-cesta následovaná hranou (π[v], v) jednou z nejkratších s-v-cest. 
 + 
 +Právě vrcholy zařazené do Q mají d[v] < ∞. Pokud v nedosažitelné z s, tak d[v] >= δ(s, v) = ∞, proto v nebude objeven. 
 + 
 +V_k = {v ∈ V | δ(s, v) = k}, k ∈ N_0, → indukcí vzhledem ke k. 
 + 
 +IK: Pokud v jde do Q, d[v], π[v] se již nikdy nemění. Jsou-li vrcholy zařazovány do Q v pořadí v_1, ..., v_r, pak d[v_1] ≤ ... ≤ d[v_r]. Nechť v ∈ V_k (k ≥ 1), tj. je objeven ​až po objevení všech z V_k-1. Poněvadž δ(s, v) = k, ex. cesta s, ..., u (∈ V_k-1), v délky k. Nechť u je první takový objevený. V jistém okamžiku se u objeví na čele Q, v je objeven při prohlídce sousedů u. Tedy pro v ∈ V_k je π[v] ∈ V_k-1, a proto d[v] = d[π[v]] + 1Nejkratší cestu do v tak získáme tím, že půjdeme po nejkratší cestě do π[v], a pak po hraně (π[v], v). 
 +</​box>​ 
 + 
 +<box 90% blue|Depth-First Search (DFS)> 
 + 
 +  * procházení grafu metodou **backtrackingu** 
 +  * vždy expanduje prvního následníka každého vrcholu, pokud jej ještě nenavštívil 
 +  * vrcholy k procházení ukládá do zásobníku (LIFO) 
 +  * pokud nenajde v aktuálním vrcholu nenavštívené následníky,​ vrací se zpět **backtrackingem** (vyjme další prvek ze zásobníku) 
 + 
 +**Algoritmus** 
 + 
 +  * incializace vynuluje čas + všechny obarví na bílo a nastaví předchůdce na nil 
 +  * hlavní část algoritmu iteruje přes všechny vrcholy grafu a nad bílými spouští podproceduru Visit 
 +  * tainkrementuje čas, nastaví discovery time, ošedí vrchol; projde všechny sousedy a bílým nastaví předchůdce a spustí nad nimi opět Visit; nakonec uzel očerní, inkrementuje čas a nastaví finishing time 
 + 
 +**Složitost** 
 +  * inicializace O(n), vynulování času O(1), iterace nad vrcholy O(n) 
 +  * Visit: nastavení parametrů – pro každý vrchol O(1); procházení sousedů O(m); nastavení parametrů – pro každý vrchol O(1) 
 +  * = O(m + n) 
 + 
 +**Korektnost** 
 +  * věta o závorkách (discovery a finishing časy dvou uzlů jsou buď zcela disjunktní nebo tak či onak zanořené, pokud v DF-tree jde o následníka) 
 +  * věta o bílé cestě (pokud v je v DF-forest následníkem u, tak v čase d[u] vede od u k v cesta po čistě bílých vrcholech) 
 + 
 +DF-forest = predecessor subgraph, kde hrany = { (π[v], v) | v ∈ V ∧ π[v] ≠ nil } → forest, protože DFS může být opakováno z více vrcholů 
 +</​box>​ 
 + 
 +=== Nejkratší vzdálenosti === 
 + 
 +<box 90% red|relaxace>​ 
 + if d[v] > d[u] + w(uv) → d[v] = d[u] + w(u, v); π[v] = u (w = váha hrany) 
 +</​box>​ 
 + 
 +^ algoritmus (1-to-n)^ složitost ^ typ grafu ^ 
 +| BFS | <​math>​\mathcal{O}(m+n)</​math>​ | vzdálenost = počet hran | 
 +| Dijkstrův algoritmus | <​math>​\mathcal{O}(m + n * \log n)</​math>​ | nezáporné délky hran | 
 +| Bellman-Ford | <​math>​\mathcal{O}(m * n)</​math>​| | 
 + 
 +^ algoritmus (n-to-n)^ složitost ^ typ grafu ^ 
 +| Násobení matic | <​math>​\mathcal{O}(n^3 * \log n)</​math>​ | | 
 +| Floyd-Warshall | <​math>​\mathcal{O}(n^3)</​math>​ | | 
 +| Johnson | <​math>​\mathcal{O}(n^2 * \log n + m * n)</​math>​ | | 
 + 
 +== Hledání nejkratších cest z jednoho vrcholu do všech == 
 + 
 +<box 90% blue|Dijkstrův algoritmus>​ 
 +  * udržuje množinu vrcholů, do kterých už byla vzdálenost spočítána;​ vyžaduje minimovou prioritní frontu – z dosud nezpracovaných vrcholů 
 +  * zpracovává postupně vrcholy mající nejnižší cenu (vzdálenost od s) a každou hranu z daného vrcholu relaxuje 
 +  * nefunguje pro záporně ohodnocené hrany 
 + 
 +**Složitost** 
 +  * inicializace O(n), naplnění Q O(n), zpracování všech vrcholů O(n), relaxace všech hran O(m) + aktualizace hodnot v Q O(log n) pro každou hranu 
 +  * uvažujeme binární haldu, kde vložení je v průměru v O(1), odstranění minima O(log n) a aktualizace O(log n) 
 +    * = O(m * log n) 
 +  * s využitím fibonacciho haldy: O(m + n * log n) 
 + 
 +**Korektnost** 
 +Ukážeme, že d[v] = δ(s, v) v okamžiku přidání v do S; (a že) rovnost je pak zachována. [dokazuje se na u jako prvním vrcholu, pro který to neplatí, na cestě je pak nějaké y z V\S (stejně jako u), kde přes d[y] = δ(s, y) ≤ δ(s, u) ≤ d[u], ale pak dostaneme rovnost, protože y není v S v okamžiku, kdy se tam dostává u (tj. spor s volbou u)] 
 +</​box>​ 
 + 
 +<box 90% blue|Bellman-Ford>​ 
 + 
 +  * (|V| - 1)-krát iteruje přes všechny hrany a každou relaxuje 
 +  * iteruje přes všechny hrany a kontroluje, jestli graf neobsahuje dosažitelný negativní cyklus (ano → vrátí false) 
 + 
 +**Složitost** 
 +  * inicializace O(n), relaxace hran O(m * n), kontrola na negativní cyklus O(m), ukončení O(1) 
 +  * = O(m * n) 
 + 
 +**Korektnost** 
 +  * ukáže se, že po skončení d[v] = δ(s, v) pro všechny v z V [dokazuje se indukcí po nejkratší s-v-cestě (vrcholy se na ní neopakují (→ nejvýše |V|-1 hran)) – d[v_i] se po i-té iteraci relaxaci už nemění (zrelaxuje se tedy celá cesta)] 
 +  * (G_π je strom nejkratších cest) [nevím jak] 
 +  * BF vrátí true, protože platí trojúhelníková nerovnost; (jinak) pokud obsahuje dosažitelný negativní cyklus, vrátí false 
 +</​box>​ 
 + 
 +== Hledání nejkratších cest mezi všemi vrcholy == 
 + 
 +<box 90% blue|Násobení matic> 
 +  * místo sčítání počítá minimum, místo násobení sčítá, čímž dostaneme algoritmus pro výpočet nejkratších cest 
 +    * celé se to opakuje, dokud nedostaneme násobek alespoň n-1 
 +  * složitost: O(n^3 * log n) 
 +</​box>​ 
 + 
 +<box 90% blue|Floyd-Warshall>​ 
 +  * využívá dynamického programování;​ (bez záporných cyklů – detekce na diagonále);​ princip: nejkratší cesta z do b obsahuje nejkratší cesty mezi vrcholy, z nichž se skládá 
 +  * 3 zanořené cykly {1..n} a vevnitř: d_ij^(k) ← min(d_ij^(k-1),​ d_ik^(k-1) + d_kj^(k-1)) 
 +  * k = 0 jsou samotné váhy hran 
 +  * společně s délkou nejkratších cest se stejným způsobem počítá i matice předchůdců 
 +  * složitost: O(n^3) 
 +</​box>​ 
 + 
 +<box 90% blue|Johnson>​ 
 +  * vytvoří graf G', který má navíc nový vrchol s a hrany (s, v) s váhou 0 do všech vrcholů v – z tohoto vrcholu se pak spustí BF pro detekci záporného cyklu; pokud takový cyklus v grafu není, každá hrana (u, v) se převáhuje:​ w(u, v) + δ(s, u) − δ(s, v); z každého vrcholu se pak spustí Dijkstra. Výsledek se pak převáhuje zpět a uloží do matice 
 +  * složitost: O(n^2 * log n + m * n) → pro řídké grafy efektivnější než FW 
 +</​box>​ 
 + 
 +=== Kostry === 
 + 
 +  * **Spanning Tree** (kostra) grafu <​math>​G=(V,​E)</​math>​ je podgraf <​math>​T \subseteq G</​math>​ t.ž. <​math>​V(T) = V(G)</​math>​ a <​math>​T</​math>​ je strom. 
 +  * **Minimum Spanning Tree (MST; minimální kostra)** grafu <​math>​G</​math>​ je kostra <​math>​M</​math>​ t.ž. <​math>​w(M) \leq w(T)</​math>​ pro všechny kostry <​math>​G</​math>​. 
 +    * <​math>​w</​math>​ značí váhu kostry = součet vah jednotlivých hran 
 + 
 +Pravidla použitá při definici/​důkazech:​ 
 +(viz slidy MA015) 
 + 
 +<box 90% red|Cut Property>​ 
 +Pokud je //e// nejlehčí hrana přes nějaký řez //G//, pak <​math>​e \in M</​math>​. 
 + 
 +⬇ 
 + 
 +<color blue>​Blue rule: Pro daný řez bez modrých hran vybereme neobarvenou hranu a obarvíme ji modře.</​color>​ 
 +</​box>​ 
 + 
 +<box 90% red|Cycle Property>​ 
 +Pokud je //e// nejtěžší hrana nějakého cyklu v //G//, pak <​math>​e \notin M</​math>​. 
 + 
 +⬇ 
 + 
 +<color red>Red rule: Pro daný cyklus neobsahující žádnou červenou hranu vybereme maximální neobarvenou hranu a obarvíme ji na červeno.</​color>​ 
 +</​box>​ 
 + 
 + 
 + 
 +^ algoritmus ^ složitost ^ 
 +| Borůvka | <​math>​\mathcal{O}(m * \log n)</​math>​ | 
 +| Kruskal | <​math>​\mathcal{O}(m * \log n)</​math>​ | 
 +| Jarník |<​math>​\mathcal{O}(m * |DECREASE-KEY| + n * |EXTRACT-MIN|)</​math>​| 
 +| Fredman-Tarjan (Jarník + Fibonacciho halda) |<​math>​\mathcal{O}(m + n * \log n)</​math>​| 
 +| Fredman-Tarjan (limit velikosti haldy) | <​math>​\mathcal{O}(m * \beta (m, n))</​math>​ | 
 +| Gabow et al. (F-T + packeting) | <​math>​\mathcal{O}(m * \log \beta (m, n))</​math>​ | 
 + 
 +<box 90% blue|Kruskal>​ 
 +  * Budujeme <color blue>​modrý les</​color>​. 
 + 
 + 
 +  * umístí každý vrchol do samostatné množiny a utřídí hrany podle váhy do neklesající posloupnosti 
 +  * prochází jednu hranu po druhé, pokud její vrcholy patří do různých množin, přidá hranu do kostry a množiny sloučí 
 + 
 +**Složitost** 
 +  * použijeme strukturu Union-Find 
 +  * inicializace O(n) a utřídění hran O(m * log m) 
 +  * pro každou hranu provádíme dvě Find operace, které stojí O(log n), a eventuálně Union, který je rovněž v O(log n) 
 +  * = O(m * log n) [protože m < n^2, tedy log m = O(log n)] 
 + 
 +**Korektnost** 
 +  * kostra: K je podgraf souvislého grafu G, K nemá cyklu, protože je v jednom podstromu, ne ve dvou; je souvislý, jinak by algoritmus přidal první hranu, která spojuje dvě komponenty K 
 +  * minimální:​ indukcí „množina hran F vybraná algoritmem je podmnožinou nějaké minimální kostry T“. Alg. vybere další hranu e, která není v T, tak T+e tvoří cyklus, který obsahuje hranu f, která není v F. Obě ale mají stejnou váhu, takže T-f+e je strom o stejné váze jako T, takže je to minimální kostra obsahující F+e a vlastnost opět platí 
 +</​box>​ 
 + 
 +<box 90% blue|Jarník (Prim)>​ 
 +  * Budujeme <color blue>​modrý strom</​color>​. 
 +  * Začneme budovat strom z jednoho vrcholu a přidáme vždy nejlehčí odchozí hranu. 
 + 
 +**Algoritmus** 
 + 
 +  * při inicializaci nastaví klíče vrcholů na nekonečno a rodiče na nil; r.key = 0 pro počáteční vrchol; naplní Q 
 +  * vybírá z Q vrcholy s minimálním cenou, prochází ​jejich ​sousedy a do těch, do kterých se umí dostat z daného vrcholu levněji, nastaví nového rodiče a cenu 
 + 
 +**Složitost** 
 +  * použijeme binární haldu 
 +  * incializace O(n), pro všechny vrcholy odstranění z Q O(n * log n), procházení všech hran a snižování ceny O(m * log n) 
 +  * = O(m * log n) 
 +  * s fibonacciho haldou by šlo zlepšit ​na O(m + n * log n) díky amortizované O(1) složitosti snižování ceny 
 + 
 +**Korektnost** 
 +T je nějaká minimální kostra G a K je výstup Jarníkova algoritmu. K = T triviální. Pokud K != T, pak nechť e je první, která je v K, ale ne v T. V je množina vrcholů přidaných do K před e – pak jeden konec e je ve V, druhý ne. V T ale musí existovat cesta spojující oba konce – na této cestě se musí nacházet hrana f spojující vrchol ve V s vrcholem, který ve V ještě není. V okamžiku, kdy je e přidána ke K, mohla by být přidána i hrana f, pokud by vážila méně. Z jejího nepřidání plyne, že d[e] <= d[f]
 + 
 +V T je možné vyměnit hranu f za e – výsledný strom zůstane souvislý, obsahuje stejný počet hran a váha jeho hran se nezvýší. Tedy je rovněž minimální kostrou G. Opakováním tohoto postupu dojdeme k tomu, že K je rovno minimální kostře G. 
 +</​box>​ 
 + 
 +<box 90% blue|Borůvka>​ 
 +  * Budujeme <color blue>​modré stromy</​color>​ ze všech vrcholů na ráz. 
 +  * Na začátku vytvoříme ze všech vrcholů modré stromy. 
 +  * V každé fázi vybereme pro každý strom nejlehčí odchozí hranu a přidáme ji ke stromu. (Spojíme propojené stromy.) 
 +  * Končíme, pokud nám zbyl pouze jeden strom. 
 + 
 +**Složitost** 
 +  * Počet komponent v prvním tahu: //n// 
 +  * každá přidaná hrana spojí nejméně dvě komponenty 
 +    * => nejvýš <​math>​\log n</​math>​ fází 
 +  * každá fáze zabere <​math>​\mathcal{O}(m)</​math>​ (musíme projít přes všechny hrany) 
 +  * celkem: <​math>​\mathcal{O}(m * \log n)</​math>​ 
 +</​box>​ 
 + 
 +=== Toky v sítích ​=== 
 + 
 +**Flow network** ("​toková síť"​) je čtveřice <​math>​(G,​s,​t,​c)</​math>:​ 
 +  * <​math>​G=(V,​E)</​math>:​ orientovaný graf 
 +  * <​math>​s \in V</​math>:​ zdroj (source) 
 +  * <​math>​t \in V</​math>:​ stok (cíl); <​math>​s \neq t</​math>​ 
 +  * <​math>​c:​ E \rightarrow R^{+}</​math>:​ funkce určující kapacity hran 
 + 
 +**Network flow** (tok v síti) je funkce <​math>​f:​E \rightarrow R^{+}</​math>​ splňující:​ 
 +  * kapacitní podmínku (tok přes hranu je nezáporný a maximálně roven kapacitě hrany) 
 +  * podmínku kontinuity (všechny vrchol krom //s// a //t// mají součet vstupních kapacit roven součtu výstupních) 
 + 
 +  * Hodnota toku //f// je <​math>​|f| ​\sum_{(s,v) \in E}{f(s,​v)} ​\sum_{(w,t) \in E}{f(w,​t)}</​math>​ 
 +  * Problémem je hledání maximálního toku -- toku s maximální hodnotou. 
 + 
 + 
 +<box 90% red|Ford-Fulkerson:​ MAX-FLOW=MIN-CUT>​ 
 +hodnota maximálního toku kapacita minimálního řezu 
 +</​box>​ 
 + 
 +<box 90% red|Reziduální síť> 
 +**Reziduální graf** 
 +  * graf <​math>​G_f = (V,​E_f)</​math>,​ kde pro každou hranu <​math>​e = (u,v) \in E</​math>​ obsahuje <​math>​E_f</​math>:​ 
 +    * <​math>​e = (u,​v)</​math>​ pokud <​math>​f(e) \textless c(e)</​math>​ 
 +    * <​math>​e^R = (v,​u)</​math>​ pokud <​math>​f(e) \textgreater 0</​math>​ 
 + 
 +**Reziduální kapacita** 
 + 
 +<​math>​c_f(e)=\begin{cases} c(e)-f(e) \mbox{ pokud } e \in E_f \\ 
 +f(e) \mbox{ pokud } e^R \in E_f \end{cases} </​math>​ 
 + 
 +**Augmentující cesta** 
 +Cesta z //s// do //t// v reziduálním grafu. 
 + 
 +**Augmentace toku** 
 +Upravíme tok na základě **bottleneck** kapacity augmentující cesty. 
 +  * pro <​math>​e</​math>​ hodnotu přičteme 
 +  * pro <​math>​e^R</​math>​ hodnotu odečteme 
 +</​box>​ 
 + 
 +^ algoritmus ^ složitost ^ 
 +| Ford-Fulkerson |<​math>​\mathcal{O}(nm * C)</​math>​ C -- nejvyšší kapacita| 
 +| Edmonds-Karp (FF + shortest aug. path) | <​math>​\mathcal{O}(m^2n)</​math>​| 
 +|Dinitz (saturate all s-t paths in <​math>​G_f</​math>​)|<​math>​\mathcal{O}(mn^2)</​math>​| 
 +|MPM (three indians)|<​math>​\mathcal{O}(n^3)</​math>​| 
 +|push-relabel|<​math>​\mathcal{O}(mn^2)</​math>​| 
 + 
 +<box 90% blue|Ford-Fulkerson>​ 
 +Hledáme augmentujeme tok pomocí augmentujících cest dokud ještě síť nějakou augmentující cestu má.  
 + 
 + 
 +**Algoritmus** 
 +  * reziduální kapacita – kolik dalšího toku se dá ještě hranou vést 
 +  * nemusí skončit, pokud jsou **R**eálné kapacity; síť s racionálními kapacitami lze převést na síť s celočíselnými 
 +  * alg: inicializuje toky na hranách na 0; dokud existuje zlepšující cesta, tak na ní zvýší tok o minimální společnou reziduální kapacitu (tj. o maximum) 
 +  * + Edmonds-Karp (BFS po nenasycených hranách)/​nejširší cesty (maximální reziduální kapacita)/​zjemňování stupnice (upřednostňuje cesty s nejvyšším potenciálem pro zlepšení; filtr 2^i, postupně se snižuje) 
 + 
 +**Složitost** 
 +  * inicializace O(m), každá iterace cyklu O(m) 
 +  * Edmonds-Karp O(m * n) 
 +  * zjemňování stupnice O(m^2 * log_2 C); C=SUMA[přes v z V] c(s, v) 
 + 
 +**Korektnost** 
 +  * ukáže se, že kapacitní ohraničení a podmínka kontinuity zůstanou splněny 
 +  * že na konci obdržím skutečně maximální tok – v reziduální síti už neexistuje cesta z s do t 
 +</​box>​ 
 + 
 +<box 90% blue|Push-Relabel>​ 
 +  * pracuje s pseudotokem (nesplňuje podm. kontinuity = aktivní vrchol) a výškami vrcholů – tok se přesouvá od vyšších k nižším 
 +  * pokud je možné protlačit nějaký tok od aktivního vrcholu k nižším, tak Push, jinak Relabel tohoto vrcholu 
 +  * inicializace:​ výšky, aktivity, toky 
 + 
 +**Složitost** 
 +  * nanejvýš 2n^2 počet relabel, 2nm saturujících push (přetlačování v reziduální síti), 4mn^2 nesaturujících push; push i relabel lze realizovat v konstatní složitosti 
 +  * = O(n^2 * m) 
 + 
 +**Korektnost** 
 + 
 +V průběhu celého výpočtu platí: 
 +  * výška vrcholu nikdy neklesá; 
 +  * f je pseudotok a pokud kapacity jsou celočíselné,​ tak i f je; 
 +  * pseudotok a výška jsou kompatibilní (tj. h(t) = 0, h(s) = n, pro hrany (v, w) platí h(v) <= h(w) + 1). 
 +Pokud alg. vrátí pseudotok, tak je to maximální tok. 
 +→ 
 +  * Push respektuje kapacitní ohraničení hrany a do reziduálního grafu přidá hranu, která nemusí splňovat výškový rozdíl 
 +  * Relabel zvyšuje výšku vrcholu v právě když v reziduální síti nevede z v do žádného vrcholu s menší výškou 
 +</​box>​ 
 + 
 +===== Předměty ===== 
 +  * [[https://​is.muni.cz/​auth/​predmet/​fi/​MA010|MA010 Graph Theory]] 
 +  * [[https://​is.muni.cz/​auth/​predmet/​fi/​MA015|MA015 Graph Algorithms]] 
 + 
 +===== Související otázky ===== 
 +  * [[mgr-szz:​in-tei:​5-tei]] 
 + 
 +~~DISCUSSION~~
mgr-szz/in-pds/1-pds.1414397272.txt.gz · Poslední úprava: 2020/04/12 16:56 (upraveno mimo DokuWiki)
Nahoru
CC Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International
chimeric.de = chi`s home Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0