IN-POS 1. Architektury operačních systémů
Zadání
Struktury
OS, služby
OS, architektury
OS,
procesy a vlákna, plánování běhu procesů a vláken, komunikace a synchronizace procesů, uváznutí,
správa paměti a virtualizace paměti,
ovládání vstupů a výstupů.
Vypracování
Struktury OS
Generické funkční komponenty OS:
Služby OS
Architektury OS
Mikrokernel / Mikrojádro
Minimalistické jádro poskytující pouze základní funkcionalitu:
Zbytek funkcionality je mimo jádro (např. drivery, služby systému souboru, virtualizace paměti).
příklad: MACH
➕ snadná přenositelnost
OS, jádro je malé
➕ vyšší spolehlivost (moduly mají jasné
API a jsou snadněji testovatelné)
➕ vyšší bezpečnost (méně kódu
OS běží v režimu jádra)
➕ flexibilita (jednodušší modifikace, přidání, odebrání modulů)
➕ všechny služby jsou poskytovány jednotně (výměnou zpráv)
➖ zvýšená režie (volání služeb je nahrazeno výměnou zpráv mezi procesy)
Makrokernel / Monolitické jádro
Rozsáhlé jádro obsahující velké množství funkcionality v rámci jádra.
Funkcionality pro většinu aspektů činností
OS (např. správa souborových systémů)
➕ efektivnější komunikace (přímý přístup k celému jádru)
➖ náročnější údržba a verifikace velkého množství kódu
Modulární jádro
Kompromis předchozích typů.
Jde o modularitu kódu jádra ne o modulární architekturu jádra (mikrojádro).
Značná část tvořena moduly, které lze přidávat a odebírat za běhu systému.
Moduly běží stejně jako zbytek jádra v privilegovaném režimu (fakticky se jedná o monolitické jádro).
příklad: Linux (LKM – Loadable Kernel Module)
➕ přidání funkcionality za běhu (např. nové USB zařízení)
➕ snížení paměťových nároků jádra (nahráváme jen moduly, které potřebujeme)
➖ vyšší režie oproti speciálně zkompilovanému jádru
příklad: Windows
Procesy a vlákna
Proces
Program zavedený do operační paměti, který je prováděn procesorem.
Je jednoznačně rozpoznatelný (unikátní PID - Process ID).
Hierarchie procesů – rodič-potomek, sourozenci
Význam procesu v OS
OS maximalizuje využití procesoru prokládáním běhu procesů (minimalizuje tak dobu odpovědi).
OS spravuje zdroje přidělováním procesům podle zvolené politiky (priorita, vzájemná výlučnost, zabraňuje uváznutí).
OS podporuje tvorbu procesu a jejich komunikaci.
OS s multiprogramováním (
multiprogramování = multitasking)
Stavy procesu
Nový - proces je právě vytvářen
Běžící - proces je právě vykonáván nějakým CPU v systému
Čekající - proces čeká na nějakou událost/události (například dokončení výpočtu jiného procesu)
Připravený - proces čeká na přidělení procesoru, je připraven vykonávat svou úlohu
Ukončený - proces ukončil svou činnost, ale ještě stále existuje
Process Control Block – tabulka obsahující informace potřebné pro definici a správu procesu
stav procesu (běžící, připravený, …)
čítač instrukcí
registry procesoru
informace potřebné pro správu paměti
informace potřebné pro správu I/O
účtovací informace
Vlákno
Objekt, který vzniká v rámci procesu, je viditelný pouze uvnitř procesu a je charakterizován svým stavem (CPU se přidělují vláknům).
Každé vlákno si udržuje svůj vlastní
Vlákno může přistupovat k paměti a ostatním zdrojům svého procesu
Tři klíčové stavy vláken:
Vlákna se (samostatně) neodkládají.
Ukončení procesu ukončuje všechna vlákna existující v rámci procesu
Výhody:
➕ Vlákno se vytvoří rychleji než proces.
➕ Vlákno se ukončí rychleji než proces.
➕ Mezi vlákny se rychleji přepíná než mezi procesy.
➕ Jednodušší programování (jednodušší struktura programu).
➕ U multiprocesorových systémů může na různých procesorech běžet více vláken jednoho procesu současně.
➕ Když vlákno čeká na ukončení I/O operace, může běžet jiné vlákno téhož procesu, aniž by se přepínalo mezi procesy (což je časově náročné)
➕ Vlákna jednoho procesu sdílí paměť a deskriptory otevřených souborů a mohou mezi sebou komunikovat, aniž by k tomu potřebovaly služby jádra (což by bylo pomalejší)
Konzistence
Vlákna jedné aplikace se proto musí mezi sebou synchronizovat, aby se zachovala konzistentnost dat (musíme zabránit současné modifikaci stejných dat dvěma vlákny apod.)
Mapování
Podpora
User-Level Threads (ULT)
Správa vláken se provádí prostřednictvím vláknové knihovny („thread library“) na úrovni uživatelského/aplikačního programu.
➕ Plánování je specifické pro konkrétní aplikaci.
„Threads library“ obsahuje funkce pro:
Co dělá jádro pro vlákna na uživatelské úrovni:
Jádro neví o aktivitě vláken, proto manipuluje s celými procesy.
➕ ULT mohou běžet pod kterýmkoliv
OS
není vyžadována podpora na úrovní jádra
OS
➕ Přepojování mezi vlákny nepožaduje provádění jádra (tj.vyšší rychlost)
➖ Jádro může přidělovat procesor pouze procesům, dvě vlákna stejného procesu nemohou běžet na dvou procesorech.
➖ Většina volání služeb
OS způsobí blokování celého procesu.
Kernel-Level Threads (KLT)
Správu vláken podporuje jádro, nepoužívá se „thread library“.
Používá se
API pro vláknové služby jádra.
Informaci o kontextu procesů a vláken udržuje jádro.
➕ Jádro může současně plánovat běh více vláken stejného procesu na více procesorech.
➕ K blokování dochází na úrovni vlákna (není blokován celý proces).
➕ I programy jádra mohou mít multivláknový charakter.
➖ Přepojování mezi vlákny stejného procesu zprostředkovává jádro (tj. pomaleji).
➖ Při přepnutí vlákna se 2x přepíná režim procesoru (tj. režie navíc).
Plánování na bázi vláken již v jádře
OS.
Příklady
Plánování procesů a vláken
Přepnutí kontextu
Vyžádá se služba, akceptuje se některé asynchronní přerušení, obslouží se a nově se vybere jako běžící proces.
Když OS přepojuje CPU z procesu X na proces Y, musí:
Přepnutí kontextu představuje režijní ztrátu (zátěž)
Během přepínání systém nedělá nic efektivního.
Doba přepnutí závisí na konkrétní HW platformě (počet registrů procesoru, speciální instrukce pro uložení/načtení všech registrů procesoru apod).
Při přerušení musí procesor:
Fronty plánování procesů
Strategický (dlouhodobý) plánovač
Obecně nemusím mít všechny úlohy, které chci spustit, v operační paměti.
Fronta všech úloh může být značně dlouhá a plánovač musí rozhodnout, které úlohy zavést do paměti a spustit.
Toto je úkol dlouhodobého (strategického) plánovače
Plánovač je spouštěn je relativně málo často.
Určuje stupeň multiprogramování.
Nemusí být ve všech systémech přítomen.
Krátkodobý plánovač
Střednědobý (taktický) plánovač
Vybírá který proces lze zařadit mezi odložené procesy.
Vybírá který odložený proces lze zařadit mezi připravené procesy.
Náleží částečně i do správy operační paměti.
Algoritmy
FCFS
Algoritmus „Kdo dřív přijde, ten dřív mele“ (First Come, First Served).
Př.:
P1 (vyžaduje 24 dávek CPU)
P2 (vyžaduje 3 dávky CPU)
P3 (vyžaduje 3 dávky CPU)
P1, P2, P3
Doby čekání: P1 = 0, P2 = 24, P3 = 27
Průměrná doba čekání: (0+24+27)/3 = 17
P2, P3, P1
Doby čekání: P2 = 0, P3 = 3, P1 = 6
Průměrná doba čekání: (6+0+3)/3 = 3
SJF
Algoritmus Shortest-Job-First
Musíme znát délku příštího požadavku na dávku CPU pro každý proces.
Vybírá se proces s nejkratším požadavkem na CPU.
Dvě varianty:
nepreemptivní, bez předbíhání
preemptivní, s předbíháním
jakmile se ve frontě připravených procesů objeví proces s délkou dávky CPU kratší než je doba zbývající k dokončení dávky právě běžícího procesu, je právě běžící proces ve využívání CPU předběhnut novým procesem.
Tato varianta se rovněž nazývá Shortest-Remaining-Time-First (SRTF)
SJF je optimální algoritmus (pro danou množinu procesů dává minimální průměrnou dobu čekání)
Př.:
Proces | Doba příchodu | Délka dávky CPU |
P1 | 0.0 | 7 |
P2 | 2.0 | 4 |
P3 | 4.0 | 1 |
P4 | 5.0 | 4 |
Round Robin (RR)
Každý proces dostává CPU na malou jednotku času – časové kvantum.
Po uplynutí této doby je běžící proces předběhnut nejstarším procesem ve frontě připravených procesů a zařazuje se na konec této fronty. Je-li ve frontě připravených procesů n procesů a časové kvantum je q, pak každý proces získává 1/n doby CPU, najednou nejvýše q časových jednotek.
Žádný proces nečeká na přidělení CPU déle než (n-1)q časových jednotek
Výkonnostní hodnocení
Typicky se dosahuje delší průměrné doby obrátky než při plánování SJF, avšak doba odpovědi je výrazně nižší.
Př.:
Proces | Délka dávky CPU |
P1 | 53 |
P2 | 17 |
P3 | 68 |
P4 | 24 |
Komunikace a synchronizace procesů
Synchronizace běhu procesů = „Jeden proces čeká na událost z druhého procesu.“
Se souběžně běžícími procesy se můžeme setkat buď v přímo paralelním prostředí, kde je jedna paměť sdílena více procesy, nebo v prostředí distribuovaném, kde má každý proces vlastní lokální paměť. Hlavním problémem výskytu souběžných procesů je sdílení prostředků (paměť, zařízení, soubory, atd.) Tento problém se vyskytuje dokonce i v mnohouživatelských
OS, kdy se např. řeší sdílení paměti mezi hlavní linií výpočtu v jádře a obslužnou rutinou přerušení při I/O operaci. Především při sdíleném přístupu do paměti nebo do souboru mohou vznikat neočekávané problémy – časové závislé chyby.
Umožňuje:
Sdílení prostředků
procesy používají a modifikují sdílená data
operace zápisu musí být vzájemně výlučné
operace zápisu musí být vzájemně výlučné s operacemi čtení
pro zabezpečení integrity dat se používají kritické sekce
Komunikace – způsob synchronizace, koordinace různých aktivit
Race condition
podmínka soupeření, souběh
více procesů současně přistupuje ke sdíleným zdrojům a manipulují s nimi
konečnou hodnotu zdroje určuje poslední z procesů, který zdroj po manipulaci opustí
Vzájemné vyloučení
Vzájemné vyloučení je prostředek, jak zamezit dvěma procesům, aby zároveň přistupovaly k určitým datům nebo prováděly současně určité operace. Jedná se obvykle o funkce, po nichž požadujeme, aby je jeden proces provedl celé sám bez přerušování jinými procesy. Obecně se těmto funkcím říká kritické sekce.
Kritická sekce
N procesů soupeří o právo používat jistá sdílená data.
V každém procesu se nachází segment kódu programu nazývaný kritická sekce, ve kterém proces přistupuje ke sdíleným zdrojům.
Problém: je potřeba zajistit, že v kritické sekci, sdružené s jistým zdrojem, se bude nacházet nejvýše jeden proces.
výhradní přístup - v každém okamžiku smí být v kritické sekci nejvýše jeden proces
vývoj:- rozhodování o tom, který proces vstoupí do kritické sekce, ovlivňují pouze procesy, které o vstup do kritické sekce usilují; toto rozhodnutí pro žádný proces nemůže být odkládáno do nekonečna; nedodržení této podmínky může vést například k tomu, že je umožněna pouze striktní alternace (dva procesy se při průchodu kritickou sekcí musí pravidelně střídat)
omezené čekání: pokud jeden proces usiluje o vstup do kritické sekce, nemohou ostatní procesy tomuto vstupu zabránit tím, že se v kritické sekci neustále střídají - mohou do této kritické sekce vstoupit pouze omezený počet krát (zpravidla pouze jednou)
Pokud o přístup do kritické sekce usiluje některý proces v době, kdy je v ní jiný proces, případně o přístup usiluje v jednom okamžiku více procesů, je nutné některé z nich pozdržet. Toto pozdržení je možné realizovat smyčkou. Toto tzv. aktivní čekání (busy waiting) však zbytečně spotřebovává čas CPU - je možné čekající proces zablokovat a obnovit jeho běh až v okamžiku, kdy proces, který je v kritické sekci, tuto sekci opustí.
Nástroje a algoritmy pro vzájemné vyloučení
aktivní čekání – softwarově: pouze vzájemná výlučnost R/W s pamětí; bez podpory programovacího jazyka /
OS
aktivní čekání – procesor: speciální instrukce TST, EXCHANGE; bez podpory programovacího jazyka /
OS
pasivní čekání: podpora v programovacím jazyku /
OS, př: semafory, monitory, zasílání zpráv
Semafor
Synchronizační nástroj, který lze implementovat i bez „busy waiting“.
Proces je (operačním systémem) „uspán“ a „probuzen“ (tj. řešení na úrovni
OS).
Chybné použití semaforu v jednom procesu hroutí souhru všech spolupracujících procesů.
Monitor
Synchronizační nástroj vysoké úrovně.
Umožňuje bezpečné sdílení abstraktního datového typu souběžnými procesy
Provádění P1 , P2 , … se implicitně vzájemně vylučují.
Sdílené vzájemné vyloučení
Jedná se o exkluzivní vzájemné vyloučení operací zápisu s jakoukoli jinou operací a sdílené čtení.
Úloha o čtenářích a písařích
libovolný počet čtenářů může číst ze sdílené oblasti, v jednom okamžiku smí do sdílené oblasti zapisovat pouze jeden písař, jestliže písař píše do sdílené oblasti, nesmí současně z ní číst žádný čtenář.
Příklad výskytu této úlohy v praxi může vypadat takto: sdílenou oblast reprezentuje knihovna programů, čtenáři nazveme sestavující programy a písařem může být knihovník.
Řešení úlohy o čtenářích a písařích:
priorita čtenářů (pomocí semaforů) – první čtenář zablokuje všechny písaře, poslední čtenář je uvolní, písaři mohou stárnout
priorita písařů (pomocí semaforů) – první čtenář zablokuje všechny písaře, poslední čtenář je uvolní, první písař zakáže přístup novým čtenářům
priorita písařů (zasíláním zpráv) – první čtenář zablokuje všechny písaře, poslední čtenář je uvolní, první písař zakáže přístup novým čtenářům, ke sdílené oblasti řídí přístup referenční monitor se třemi mailboxy, každý čtenář / písař má svůj mailbox
Uváznutí
Množina procesů P uvázla, jestliže každý proces Pi z P čeká na událost (uvolnění prostředků, zaslání zprávy), kterou vyvolá pouze některý z procesů P.
Stárnutí = požadavky 1 nebo více procesů z P nebudou splněny v konečném čase
Nutná a postačující podmínka uváznutí
Nutné podmínky uváznutí:
vzájemné vyloučení (Mutual exclusion)
inkrementálnost požadavků (též postupné uplatňování požadavků, Hold-and-Wait)
nepředbíhatelnost (No preemption)
Metody ochrany proti uváznutí
Ochrana před uváznutím prevencí
Obcházení uváznutí
detekce potenciální možnosti vzniku uváznutí a nepřipuštění takového stavu
zamezujeme současné platnosti všech nutných podmínek
prostředek se nepřidělí, pokud by hrozilo uváznutí (hrozí stárnutí)
Bankéřův algoritmus
Algoritmus používaný u zdrojů, kterých se přiděluje určité množství.
Když vstoupí novy proces do systému, musí deklarovat maximální počet instanci všech tříd, které bude pro svůj běh potřebovat. Tato maxima nesmi přesahovat celkový počet zdrojů v systému. Když uživatel požaduje množinu zdrojů, musí systém zjistit nepřevede-li alokace těchto zdrojů systém do nebezpečného stavu. Pokud by tomu tak bylo, musí proces čekat než jiný proces neuvolní dostatek zdrojů. V případe opačném jsou zdroje procesu alokovány.
Pro zajištěni chodu bankéřova algoritmu je třeba udržovat množství datových struktur. Tyto struktury kódují stav systému alokace zdrojů. Nechť n je celkový počet procesu v systému a m je počet typu zdrojů. Potřebujeme následující datové struktury:
Volny: vektor delky m indikujici pocet volnych instanci kazdeho typu zdroje. Jestlize Volny(j) = k, potom je v systemu k volnych instanci zdroje Rj.
Max: matice typu (n,m) definujici maximalni pozadavek kazdeho procesu na kazdou tridu zdroju. Jestlize Max(i,j) = k, potom proces Pi muze pozadat maximalne o k instanci zdroje Rj.
Alokace: matice typu (n,m) definujici pocet zdroju kazde tridy aktualne alokovany kazdemu procesu. Jestlize Alokace(i,j) = k, potom proces Pi ma momentalne alokovano k instanci zdroje tridy Rj.
Potreba: matice typu (n,m) definujici zbyly pocet instanci zdroje kazde tridy nutny k dokonceni ulohy. Jestlize Potreba(i,j) = k, potom proces Pi potrebuje k dokonceni sve ulohy dalsich k instanci tridy Rj.
Uvedene datove struktury se v case meni jak co do velikosti, tak co do hodnoty. Pro zjednoduseni prezentace Bankerova algoritmu definujme nasledujici vztah: Necht X a Y jsou vektory delky n. Potom X < = Y tehdy a jen tehdy, jestlize X(i) < = Y(i) pro vsechna i = 1, .. ,n. Napriklad jestlize X = (1, 7, 3, 2) a Y = (0, 3, 2, 1), potom Y < = X. Dale X < Y tehdy, jestlize X < = Y a zaroven X < > Y.
Kazdou radku matic Alokace a Potreba muzeme zpracovavat jako vektor a oznacovat jako Alokacei a Potrebai. Vektor Alokacei specifikuje zdroje, ktere jsou aktualne alokovany procesu Pi a vektor Potrebai specifikuje dalsi zdroje, ktere proces Pi potrebuje pro sve dokonceni.
Uvazujme system s peti procesy P0 az P4 a tri zdroje typu A, B, C.
Necht v case t0 je system v nasledujicim stavu:
| Alokace | Max | Volny |
| A | B | C | A | B | C | A | B | C |
P0 | 0 | 1 | 0 | 7 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 |
P1 | 2 | 0 | 0 | 3 | 2 | 2 | | | |
P2 | 3 | 0 | 2 | 9 | 0 | 2 | | | |
P3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | | | |
P4 | 0 | 0 | 2 | 4 | 3 | 3 | | | |
| Potreba |
| A | B | C |
P0 | 7 | 4 | 3 |
P1 | 1 | 2 | 2 |
P2 | 6 | 0 | 0 |
P3 | 0 | 1 | 1 |
P4 | 4 | 3 | 1 |
V teto situaci je system v bezpecnem stavu. Sekvence < P1, P3, P4, P2, P0,> je bezpecna sekvence.
Detekce a obnova po uváznutí
Způsoby řešení uváznutí:
zrušit všechny uváznuté procesy (nejčastěji používaná metoda)
návrat uváznutých procesů k poslednímu kontrolnímu bodu (možnost opakování situace)
postupně rušit uváznuté procesy (podle spotřebovaného času procesoru, počtu tiskových řádků, času do dokončení procesu, priority, množství vlastněných prostředků)
postupně předbíhat uváznuté procesy
zamezit současné platnosti nutných podmínek
Resource-Allocation Graph, RAG
Jestliže se v RAG nevyskytuje cyklus:
Jestliže se v RAG vyskytuje cyklus:
Ignorování hrozby uváznutí
Správa paměti a virtualizace paměti
Obecné poznatky správy paměti
Pro běh procesu je nutné, aby program, který ho řídí, byl umístěn v operační paměti.
Roli dlouhodobé paměti programu plní vnější paměť.
Vnitřní operační paměť uschovává data a programy právě běžících, resp. plánovatelných procesů.
Správa paměti je předmětem činnosti
OS, nelze ji nechat na aplikačním programování. Výkon jejich funkcí by byl neefektivní až škodlivý.
Správa paměti musí zajistit, aby sdílení FAP mezi procesory bylo transparentní a efektivní a přitom bezpečné.
Požadavky na správu paměti
Možnost relokace programů
programátor nemůže vědět, ze které části paměti bude jeho program interpretován
při výměnách mezi FAP a vnější paměti (odebírání a vracení paměťového prostředku procesu) může být procesu dynamicky přidělena jiná (souvislá) oblast paměti než kterou opustil - swapping
swapping umožňuje
OS udržovat velký bank připravených procesů.
odkazy na paměť v programu (LAP) se musí dynamicky překládat na skutečné adresy ve FAP
Nutnost ochrany
procesy nesmí být schopné se bez povolení odkazovat na paměťová místa přidělená jiným procesům nebo
OS
relokace neumožňuje, aby se adresy kontrolovaly během kompilace
odkazy na paměť se musí kontrolovat při běhu procesu hardwarem
Logická organizace
Možnost sdílení
více procesů může sdílet společnou část paměti aniž by došlo k porušení její ochrany
sdílený přístup je lepší než udržování konzistence kopií, které vlastní jednotlivé procesy
LAP a FAP
Fyzický a logický adresový prostor
Logický adresový prostor (LAP): virtuální adresový prostor, se kterým pracuje procesor při provádění kódu (každý proces i jádro mají svůj). Dán šířkou a formou adresy. Kapacita je dána šířkou adresy v instrukci.
Fyzický adresový prostor (FAP): adresový prostor fyzických adres paměti (společný pro všechny procesy i jádro). Adresa akceptovaná operační pamětí. Kapacita je dána šířkou adresové sběrnice operační paměti
Vázání adres LAP na adresy FAP
při kompilaci
Je-li umístění ve FAP známé před překladem, kompilátor generuje absolutní program (obraz programu ve FAP)
při změně umístění ve FAP se musí překlad opakovat
při zavádění
umístění ve FAP je známé při sestavování nebo při zavádění programu
překladač generuje object module, jehož cílovým adresovým prostorem je LAP
vazby na adresy FAP provádí zavaděč
při běhu
cílovým prostorem sestavení je LAP
program se zavede do FAP ve tvaru pro LAP
vázání se odkládá na dobu běhu – při interpretaci instrukce
nutná HW podpora
proces může měnit svoji polohu ve FAP během provádění
Přidělování souvislých oblastí
Operační paměť (FAP) je typicky rozdělena na dvě části:
Pro ochranu procesů uživatelů mezi sebou a OS při přidělování sekce procesům lze použít schéma s relokačním a mezním registrem:
relokační – hodnota nejmenší adresy sekce ve FAP
mezní – rozpětí logických adres 0..*, přičemž logická adresa použitá v procesu musí být menší než mezní registr
Problém při přidělování více souvislých sekcí. Dynamicky vznikají a zanikají úseky dostupné paměti, které jsou roztroušené po FAP. Procesu se přiděluje takový úsek ve FAP, který uspokojí jeho požadavky. Evidenci úseků (volných i obsazených) udržuje právě OS.
Způsoby rozhodování přidělování:
First-fit – první dostatečně velký úsek paměti
Best-fit – nejmenší dostatečně dlouhý úsek paměti
Worst-fit – největší volný úsek paměti
Rychlostně i kvalitativně jsou First-fit a Best-fit lepší, než Worst-fit. Nejčastěji používaný je First-fit.
Fragmentace
Vnější – souhrn volné paměti je dostatečný, nikoliv však v dostatečně velkém souvislém bloku
Vnitřní – přidělená oblast paměti je větší, než požadovaná velikost, přebytek je nevyužitelná část paměti
Fragmentace je snižována setřásáním – přesun sekcí s cílem vytvořit velký úsek paměti. Použitelné jen pokud je možná dynamická relokace (řeší MMU – Memory Management Unit). Provádí se v době běhu.
Výměny (Swapping)
Sekce FAP přidělená procesu je vyměňována mezi vnitřní a vnější pamětí oběma směry (roll out, roll in). Velmi časově náročné (srovnej přístupové doby do RAM a na HDD). Princip používaný mnoha OS ve verzích nepodporujících virtualizaci paměti – UNIX, Linux, Windows
Překryvy (Overlays)
Historická, klasická technika. V operační paměti se uchovávají pouze ty instrukce a data, která je potřeba zde uchovat „v nejbližší budoucnosti“. Vyvolávání překryvů je implementované uživatelem, není potřeba speciální podpory ze strany OS.
Stránkování
LAP procesu není zobrazován do jediné souvislé sekce FAP, zobrazuje se po částech do volných sekcí FAP
FAP se dělí na rámce – pevná délka (např. 512 B)
LAP se dělí na stránky – pevná délka shodná s délkou rámců
OS si udržuje seznam volných rámců
Pořadí přidělených rámců ve FAP nesouvisí s pořadím stránek v LAP
Překlad LAP → FAP je realizován
tabulkou stránek (Page Table), jejíž obsah nastavuje
OS
PT je uložena v operační paměti.
Zpřístupnění údaje v vyžaduje dva přístupy do paměti (do PT a pro operand)
Problém snížení efektivnosti dvojím přístupem lze řešit speciální rychlou HW cache (asociativní paměť, TLB – Translation Look-aside Buffer)
Segmentace
Logická adresa je dvojice (segment s, offset d)
Tabulka segmentů, Segment table, ST:
Virtuální pamět
Stránkování na žádost (Demand paging)
stránka se zobrazuje do FAP při odkazu na ni, pokud ve FAP není již zobrazena
počáteční shluky výpadků stránek
Předstránkování (Prepaging)
umístění na vnější paměti sousedních stránek v LAP bývá blízké („sousedi“)
princip lokality
zavádí se více stránek než se žádá
vhodné při inicializaci procesu
Výpadek stránky
Pokud se stránka nenachází ve FAP je aktivován OS pomocí přerušení „page fault“ (výpadek stránky)
-
nelegální reference → procesu je informován (např. signál SIGSEGV)
legální reference, ale stránka chybí v paměti → zavede ji
Algoritmy určující oběť
Ovládání vstupů a výstupů
Adresy I/O zařízení
uváděné přímo v I/O instrukcích (např. IN AL, DX : DX port, AL získaný bajt)
I/O se mapuje na přístup k paměti (např. grafická karta, videopaměť)
Základní způsoby ovládání I/O
Polling, programované I/O operace
Přerušení
zahájení I/O pomocí I/O příkazu
paralelní běh I/O s během procesoru
I/O modul oznamuje přerušením konec přenosu
Přerušení obsluhuje ovladač přerušení (kód
OS)
Maskováním lze některá přerušení ignorovat nebo oddálit jejich obsluhu
Patřičný ovladač přerušení se vybírá přerušovacím vektorem
Přerušení se používá i pro řešení výjimek (nejsou asynchronní)
DMA
nahrazuje programovaný I/O při velkých přesunech dat
vyžaduje speciální DMA řadič
při přenosu dat se obchází procesor, přístup do paměti
zajišťuje přímo DMA řadič
procesor a DMA soutěží o přístup k paměti
Aplikační rozhraní I/O
Síťová zařízení
Přístup k nim se značně liší jak od znakových, tak od blokových zařízení
proto mívají samostatné rozhraní
OS
Unix i Windows obsahující rozhraní nazývané „sockets“
Existuje celá řada přístupů k síťovým službám
Pipes (roury), FIFOs, streams, queues, mailboxes
Blokující a neblokující I/O
Blokující
z hlediska procesu synchronní
proces čeká na ukončení I/O
snadné použití (programovaní), snadné porozumění (po provedení operace je hotovo to co jsem požadoval)
někdy však není dostačující (z důvodu efektivity)
Neblokující
řízení se procesu vrací co nejdříve po zadání požadavku
vhodné pro uživatelské rozhraní, bufferovaný I/O
bývá implementováno pomocí vláken
okamžitě vrací počet načtených či zapsaných znaků
Asynchronní
proces běží souběžně s I/O
konec I/O je procesu hlášen signály
obtížné na programovaní, složité používání, ale v případě vhodně promyšleného programu velice efektivní
I/O subsystém v jádře
Rezervace zařízení
exkluzivita přístupu k zařízení pro proces
rezervace / uvolnění – volání systému
pozor na uváznutí (deadlock)
Chybové řízení
Vzpamatování se po poruše při chybě čtení z disku, zjištění nedostupnosti zařízení, po náhodné chybě zápisu, …
Volání požadující I/O operaci získá číslo chyby
Udržuje se záznam o chybách v systému
Zdroje
Nahoru