Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
mgr-szz:in-pos:4-pos [2019/06/08 20:40] lachmanfrantisek synchronizace |
mgr-szz:in-pos:4-pos [2020/04/12 16:56] |
||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ====== IN-POS 4. Modely distribuovaných systémů ====== | ||
- | ===== Zadání ===== | ||
- | |||
- | * Základní pojmy a principy, synchronní a asynchronní komunikace. | ||
- | * Synchronizace. | ||
- | * Detekce ukončení. | ||
- | * Problém vzájemného vyloučení a problém uváznutí a jejich řešení. | ||
- | * Problém volby vedoucího prvku. | ||
- | * Vliv topologie a její znalosti/neznalosti na složitost řešení problému. | ||
- | |||
- | |||
- | * PA150, IV100 | ||
- | |||
- | ===== Vypracování ===== | ||
- | |||
- | ==== Základní pojmy a principy, synchronní a asynchronní komunikace. ==== | ||
- | |||
- | <box 90% red|Distribuovaný systém> | ||
- | Systém jehož hardwarové nebo softwarové komponenty počítačů mohou komunikovat a koordinovat svou činnost pouze předáváním zpráv. | ||
- | </box> | ||
- | |||
- | DS: | ||
- | * umožňují souběžné řešení programů | ||
- | * neexistuje globální čas | ||
- | * každá komponenta (včetně propojovací sítě) může selhávat a obnovovat činnost nezávisle na okolí. | ||
- | * ostatní se o stavu nedozvídají | ||
- | |||
- | <box 90% red|Middleware> | ||
- | Softwarová vrstva ležící mezi aplikacemi a OS poskytující aplikacím aplikacím programovací abstrakci a maskování heterogenity podpůrných sítí, počítačů, operačních systému, programovacích jazyků,... | ||
- | </box> | ||
- | |||
- | |||
- | * Režimy DS | ||
- | * **Synchronní výměna zpráv** | ||
- | * výpočty probíhají v synchronních krocích (řízených globálními hodinami) | ||
- | * v každém běhu komponenty vyšlou a přijmou zprávy a provedou výpočet | ||
- | * přenos zprávy je kratší než jeden tik globálních hodin | ||
- | * **Asynchronní výměna zpráv** | ||
- | * globální čas neexistuje | ||
- | * komponenty řízeny lokálními hodinami | ||
- | * délka přenosu zpráv je neomezena | ||
- | |||
- | ==== Synchronizace ==== | ||
- | |||
- | * příčinné pořadí = "stalo se před" | ||
- | |||
- | <box 90% blue|Cristianův algoritmus synchronizace hodin> | ||
- | Klient pošle dotaz Časovému serveru a od získaného času odečte polovinu obrátky dotazu. | ||
- | </box> | ||
- | |||
- | <box 90% blue|Berkeley algoritmus synchronizace hodin> | ||
- | - MASTER uzel se periodicky ptá na čas SLAVE uzlů. | ||
- | - Odečte polovinu obrátky. | ||
- | - Zprůměruje a odešle aktuální hodnotu SLAVE uzlům. | ||
- | </box> | ||
- | |||
- | <box 90% blue|Network Time Protocol> | ||
- | * Možnost přesné synchronizace s UTC v Internetu. | ||
- | * Časové servery tvoří hierarchickou strukturu. | ||
- | * Módy synchronizace: | ||
- | * Multicast: jeden server odesílá informace o čase skupině. | ||
- | * Procedure-call: server vrací časové razítko na žádost (de facto Cristianův alg.) | ||
- | * Symmetric: mezi 2 servery v různých úrovních; servery si opakovaně posílají časová razítka a opravují chyby | ||
- | </box> | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Detekce ukončení ==== | ||
- | ==== Problém vzájemného vyloučení a problém uváznutí a jejich řešení ==== | ||
- | ==== Problém volby vedoucího prvku ==== | ||
- | ==== Vliv topologie a její znalosti/neznalosti na složitost řešení problému ==== |