Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Následující verze
Předchozí verze
mgr-szz:in-pos:4-pos [2019/06/08 18:43]
lachmanfrantisek zadání
mgr-szz:in-pos:4-pos [2020/04/12 16:56] (aktuální)
Řádek 1: Řádek 1:
-====== IN-POS ​4. Modely distribuovaných systémů ======+====== IN-POS . Modely distribuovaných systémů ======
  
 ===== Zadání ===== ===== Zadání =====
Řádek 15: Řádek 15:
 ===== Vypracování ===== ===== Vypracování =====
  
 +==== Základní pojmy a principy, synchronní a asynchronní komunikace. ====
  
 +<box 90% red|Distribuovaný systém>
 +Systém jehož hardwarové nebo softwarové komponenty počítačů mohou komunikovat a koordinovat svou činnost pouze předáváním zpráv.
 +</​box>​
 +
 +DS:
 +  * umožňují souběžné řešení programů
 +  * každá komponenta (včetně propojovací sítě) může selhávat a obnovovat činnost nezávisle na okolí.
 +    * ostatní se o stavu nedozvídají ​
 +
 +<box 90% red|Middleware>​
 +Softwarová vrstva ležící mezi aplikacemi a OS poskytující aplikacím aplikacím programovací abstrakci a maskování heterogenity podpůrných sítí, počítačů,​ operačních systému, programovacích jazyků,...
 +</​box>​
 +
 +
 +  * Režimy DS
 +    * **Synchronní výměna zpráv**
 +      * výpočty probíhají v synchronních krocích (řízených globálními hodinami)
 +      * v každém běhu komponenty vyšlou a přijmou zprávy a provedou výpočet
 +      * přenos zprávy je kratší než jeden tik globálních hodin
 +    * **Asynchronní výměna zpráv**
 +      * globální čas neexistuje
 +      * komponenty řízeny lokálními hodinami
 +      * délka přenosu zpráv je neomezena
 +
 +==== Synchronizace ====
 +
 +<box 90% blue|Cristianův algoritmus synchronizace hodin>
 +Klient pošle dotaz **časovému serveru** a od získaného času přičte polovinu obrátky dotazu.
 +</​box>​
 +
 +<box 90% blue|Berkeley algoritmus synchronizace hodin>
 +  - MASTER uzel se periodicky ptá na čas SLAVE uzlů.
 +  - Přičte polovinu obrátky.
 +  - Zprůměruje a odešle aktuální hodnotu SLAVE uzlům.
 +</​box>​
 +
 +<box 90% blue|Network Time Protocol>​
 +  * Možnost přesné synchronizace s UTC v Internetu.
 +  * Časové servery tvoří hierarchickou strukturu.
 +  * Módy synchronizace:​
 +    * Multicast: jeden server odesílá informace o čase skupině.
 +    * Procedure-call:​ server vrací časové razítko na žádost (de facto Cristianův alg.)
 +    * Symmetric: mezi 2 servery v různých úrovních; servery si opakovaně posílají časová razítka a opravují chyby
 +</​box>​
 +
 +
 +  * příčinné pořadí = "​stalo-se-před"​
 +
 +
 +  * **Lokální čas**
 +    * budován na relaci "​stalo-se-před"​
 +      * pro události A, B v jednom procesu, kde A nastala před B: A->B
 +      * je-li A zaslání a B přijetí zprávy: A->B
 +      * platí transitivita:​ A->​B,​B->​C => A->C
 +    * pužíván místo fyzického času
 +
 +<box 90% blue|Lamportovy hodiny>
 +  * S každou událostí se sváže časové razítko.
 +  * Každý proces si udržuje logické (Lamportovy) hodiny. (Mapují částečné uspořádání.)
 +  * Odeslání zprávy:
 +    * Odešleme aktuální časové razítko.
 +    * Lokální čas zvýšíme o jedna.
 +  * Příjem zprávy:
 +    * Porovnáme přijaté časové razítko s lokálními hodinami.
 +    * Vezmeme větší z nich, zvýšíme o jedna a nastavíme jako lokální čas.
 +  * Vztah událostí:
 +    * A->B => TS(A) < TS(B)
 +<note important>​Ze vztahu **TS(A)<​TS(B)** nevyplývá **A->​B**.</​note>​
 +</​box>​
 +
 +<box 90% blue|Vektorové časové razítko>​
 +  * Řeší problém s opačnou implikací u Lamprotových hodin.
 +  * Místo jednoho razítka pro lokální čas použijeme vektor časových razítek. (velikost = počet procesů)
 +    * iniciálně vyplněn nulami
 +  * Před odesláním proces zvýší "​svůj"​ prvek vektoru o jedna. Pouze toto časové razítko se odesílá se zprávou.
 +  * Při přijetí zprávy zaktualizujeme odesilatelům prvek vektoru na maximum z lokální a přijaté hodnoty.
 +  * Vztah vektorových razítek:
 +    * V = V' iff všechny členy vektoru jsou si rovny
 +    * V < V' iff V[j] < V'[j] pro j=1,...|V|
 +</​box>​
 +
 +
 +==== Detekce ukončení ====
 +
 +Algoritmus synchronizace ukončení má za úkol zabezpečit následující:​
 +V případě, že všechny procesy jsou ve stavu ukončen, pak se v konečném čase tuto skutečnost všechny procesy dozví.
 +
 +<box 90% blue|Dijkstra-Scholten (DS)>
 +  * Jestliže graf procesů je strom, pak každý listový proces při přechodu do stavu ukončen pošle signál svému otci.
 +  * Jakmile proces dostane signály od všech svých synů, pošle signál svému otci.
 +  * Jestliže všechny signály dostane iniciační proces, je distribuovaný výpočet ukončen.
 +</​box>​
 +
 +
 +<box 90% blue|Global State Recording Algorithm Candy & Lamport>
 +  * **iniciátor** = proces iniciující zjištění globálního stavu
 +    * zaznamená momentku svého lokálního stavu a odešle MARKER všem sousedům v DS
 +  * MARKER získal proces, který dosud nevypracoval momentku
 +    * zaznamená momentku svého lokálního stavu a pošle ji iniciátorovi
 +    * označí vstupní kanál, ze kterého přijal MARKER",​ jako prázdný
 +    * všem ostatním sousedům pošle MARKER
 +  * MARKER získal proces, který již momentku vypracoval
 +    * zaznamená události od poslední momentky a pošle iniciátorovi
 +  * Iniciátor nakonec sestaví globální stav
 +    * zná lokální momentky všech procesů
 +    * zná zprávy v "​éteru"​
 +    * Kanály jsou FIFO, tedy je globální momentka smysluplná ((ne)zahrnuté zprávy jsou odděleny v kanálech MARKERy).
 +</​box>​
 +
 +
 +=== Commit protokoly ===
 +
 +Řeší atomicitu distribuované transakce.
 +
 +
 +<box 90% blue|2-fázový commit protokol>​
 +Distribuovaná dohoda, zda transakci končit řádně, či krachovat v prostředí s výpadky uzlů.
 +
 +  * ➕ řeší problém atomického ukončení
 +    * jestli jedna subtransakce krachuje, krachuje celá transakce
 +    * jestli se ukončí řádně všechny subtransakce,​ ukončí se řádně i celá transakce
 +
 +2 fáze:
 +
 +  * **Hlasovací fáze**
 +    * koordinátor žádá o závazek k rozhodnutí,​ že subtransakci řádně ukončí
 +    * participant ověří subtransakci na konzistenci dat a odpoví
 +  * **Fáze vydání rozhodnutí**
 +    * Koordinátor vydává na základě získaných odpovědí rozhodnutí zda řádně ukončit, nebo krachovat.
 +      * Zprávy commit/​abort.
 +</​box>​
 +
 +
 +
 +==== Problém vzájemného vyloučení ====
 +
 +  * Dva nebo více procesů obsahují **kritické sekce** sdružené s jistým sdíleným objektem, které se musí za běhu procesu **vzájemně vyloučit**.
 +  * privilegovaný proces = proces v kritické sekci
 +
 +  * **Podmínka bezpečnosti** = v každé konfiguraci existuje nejvýš jeden privilegovaný proces.
 +  * **Podmínka živosti** = Jestliže se proces snaží dostat do KS, stane se privilegovaným v konečném čase.
 +    * zamezuje uváznutí/​stárnutí procesů
 +  * **Podmínka spravedlnosti** (jedna z uvedených)
 +    * pořadí vstupů do KS = pořadí vydání žádosti o vstup
 +    * každý ostatní proces DS smí žádající proces předběhnout nejvýše 1x
 +
 +=== Řešení vzájemného vyloučení ===
 +
 +  * **Centralizované řešení**
 +    * klient-server (jeden KOORDINÁTOR řeší vzájemné vylučování libovolného počtu procesů)
 +    * konstantní složitost
 +    * request, reply+release zprávy
 +
 +  * **Distribuované řešení založené na regularitě komunikačních cest**
 +
 +<box 90% blue|Token ring>
 +Vzájemně se vylučující procesy si cyklicky předávají jediný exemplář příznaku (TOKEN) povolující vstup do kritické sekce.
 +
 +  * lineární složitost
 +
 +  * ➕ Splněna podmínka bezpečnosti.
 +  * ➕ Splněna podmínka živosti.
 +  * ➕ Podmínka spravedlnosti splněna zajištěním maximálně jednoho předběhnutí od jiného procesu.
 +  * ➖ Ztrátu příznaku je nutné řešit distribuovanou volbou procesu, který jej vygeneruje.
 +  * ➖ Výpadek jednoho uzlu nutné řešit rekonstrukcí kruhu.
 +</​box>​
 +
 +<box 90% blue|Raymond (tree)>
 +Vzájemně se vylučující procesy si cyklicky předávají jediný exemplář příznaku (TOKEN) povolujícího vstup do kritické sekce.
 +
 +Příznak se předává po kostře grafu tak, aby se dodržela podmínka spravedlnosti na bázi časového pořadí vzniků žádostí.
 +
 +  * Uzel držící příznak je kořenem stromu.
 +  * Uzel žádá o vstup do KS svého rodiče, ten jej předává po cestě ke kořeni.
 +  * Při předání příznaku se konfigurace stromu aktualizuje.
 +
 +  * ➕ Vzájemná výlučnost splněna trvale.
 +  * ➕ Nemůže dojít ani k uváznutí ani ke stárnutí.
 +
 +</​box>​
 +
 +  * **Distribuované řešení založené na získání souhlasu partnerských procesů**
 +
 +<box 90% blue|Suzuki-Kasami (token-passing)>​
 +Vzájemně se vylučující procesy si cyklicky předávají jediný exemplář příznaku (TOKEN) povolujícího vstup do kritické sekce.
 +
 +Příznak se předává na bázi cykličnosti uspokojování žádosti procesů.
 +
 +Přehled nově generovaných a dosud nesplněných žádostí se udržuje distribuovaně v uzlech a v příznaku.
 +
 +  * Proces pro žádost o vstup do KS odesílá všem uzlům REQUEST zprávu.
 +  * Uzel držící příznak po výstupu z KS odešle vybranému z procesů příznak.
 +  * Procesy si drží čísla žádostí od ostatních, token obsahuje pole s vyhověnými žádostmi.
 +  * Postupuje se cyklicky, přes procesy, které mají zájem.
 +
 +
 +  * ➖ Procesy se musí navzájem znát.
 +
 +</​box>​
 +
 +<box 90% blue|Ricard-Agrawala (distribuovaná fronta)>
 +Proces požadující vstoupit do kritické sekce pošle žádost o vstup s časovým razítkem všem ostatním.
 +  * Jestliže je příjemce v KS, neodpovídá a zařadí požadavek do fronty.
 +  * Jestliže příjemce není v KS a ani do ní nechce vstoupit, pak pošle zpět potvrzení práva vstupu do KS.
 +  * Jestliže příjemce není v KS, ale chce do ní vstoupit (sám vyslal žádost), porovná časovou značku své a přijaté žádosti.
 +    * Pokud byla vlastní žádost odeslána dříve, neodpovídá a uloží žádost do fronty.
 +    * Pokud byla přijatá žádost odeslána dříve, pošle zpět potvrzení práva vstupu do KS.
 +
 +  * Až získá proces souhlas od všech, vstupuje do KS.
 +  * Po opuštění KS proces odešle potvrzení všem procesům, které má ve frontě.
 +
 +  * ➕ Je splněna podmínka bezpečnosti.
 +  * ➕ Je splněna podmínka živosti.
 +  * ➕ Komunikační složitost je lineární.
 +  * ➖ Proces musí znát ostatní.
 +  * ➖ Výpadek jednoho procesu způsobí kolaps celého systému. => Vhodné pro malé a stabilní množiny procesů.
 +</​box>​
 +
 +<box 90% blue|Maekawa (hlasovací kvórum)>​
 +Každý proces obdrží jeden příznak (hlas).
 +
 +Proces požadující vstup do KS žádá o příznak procesy ve svém kvóru.
 +  * kvůrum = podmnožina procesů, navzájem se protínají
 +  * Oslovený jej pošlu pokud jej ještě vlastní a sám se v KS nenachází.
 +
 +Proces s hlasy od procesů v jeho kvóru vstupuje do KS. Po vystoupení hlasy vrací původním majitelům.
 +
 +Podmínky kvóra:
 +  * bezpečnost:​
 +    * Každá dvojice volebních okrsků má alespoň jeden společný prvek.
 +    * Každý má pouze jeden hlas. => Nemohou být současně zvoleny dva procesy.
 +  * spravedlnost
 +    * Velikost okrsků je konstantní a každý proces je ve stejném počtu okrsků.
 +    * Všechny procesy potřebují pro vstup do KS stejný počet hlasů
 +</​box>​
 +
 +==== Uváznutí ====
 +
 +Množina procesů P uvázla, jestliže každý proces Pi z P čeká na událost (uvolnění prostředků,​ zaslání zprávy), kterou vyvolá pouze některý z procesů P.
 +
 +**Stárnutí** = požadavky 1 nebo více procesů z P nebudou splněny v konečném čase
 +  * z důvodů vyšších priorit jiného procesu
 +  * z důvodů prevence uváznutí apod.
 +
 +== Nutná a postačující podmínka uváznutí ==
 +
 +  * Nutné podmínky uváznutí: ​
 +    - **vzájemné vyloučení** (**//Mutual exclusion//​**)
 +      * se sdíleným zdrojem může v jednom okamžiku pracovat právě jeden proces ​
 +    - **inkrementálnost požadavků** (též postupné uplatňování požadavků,​ **//​Hold-and-Wait//​**)
 +      * proces vlastnící nějaký zdroj potřebuje ke své činnosti zdroj další, který je však držen jiným procesem ​
 +    - **nepředbíhatelnost** (**//No preemption//​**)
 +      * zdroje lze uvolnit pouze procesem, který tyto vlastní a to pouze dobrovolně,​ až je nebude potřebovat ​
 +
 +
 +  * Postačující podmínka:
 +    * **cyklické čekání** (též zacyklení pořadí, //Circular Wait//)
 +      * důsledek prvních tří nutných podmínek
 +      * existuje množina //n// procesů (//​P<​sub>​0</​sub>​...P<​sub>​n</​sub>//​),​ kde proces //​P<​sub>​0</​sub>//​ čeká na uvolnění zdroje drženého procesem //​P<​sub>​1</​sub>//,​ //​P<​sub>​1</​sub>//​ čeká na uvolnění zdroje drženého //​P<​sub>​2</​sub>//​ atd. až //​P<​sub>​n</​sub>//​ čeká na uvolnění zdroje drženého //​P<​sub>​0</​sub>// ​
 +
 +
 +==Metody ochrany proti uváznutí==
 +
 +**Ochrana před uváznutím prevencí**
 +
 +  * zajistíme, že se systém nikdy nedostane do stavu uváznutí
 +  * zrušíme platnost některé nutné podmínky
 +
 +  * **nepřímé metody** (zneplatnění nutné podmínky)
 +    * **Virtualizací prostředků** zrušíme **//Mutual exclusion//​**.
 +    * **Požadováním všech prostředků najednou** zrušíme **//​Hold-and-Wait//​**.
 +      * ➕ nemusí se nic odebírat, vhodné pro procesy s jednou nárazovou činností
 +      * ➖ neefektivní,​ možná prodleva při zahájení procesu
 +    * **Odebíráním prostředků** zrušíme **//No preemption//​**
 +      * Proces, jemuž byl odmítnut požadavek, uvolní vše co vlastní a o vše požádá znovu.
 +      * ➕ vhodné pro prostředky s uchovatelným a obnovitelným stavem (FAP, procesor)
 +      * ➖ režijní ztráty, možnost cyklického restartu
 +  * **přímé metody** (nepřipuštění planosti postačující podmínky)
 +    * **uspořádáním prostředků** zrušíme možnost vzniku zacyklení při čekání: procesy smí požadovat prostředky pouze ve stanoveném pořadí
 +      * ➕ lze kontrolovat při kompilaci, nic se neřeší za běhu
 +      * ➖ neefektivní
 +
 +**Obcházení uváznutí**
 +
 +  * detekce potenciální možnosti vzniku uváznutí a nepřipuštění takového stavu
 +  * zamezujeme současné platnosti všech nutných podmínek
 +  * prostředek se nepřidělí,​ pokud by hrozilo uváznutí (hrozí stárnutí)
 +
 +
 +<box 95% round blue|Bankéřův algoritmus >
 +
 +  * Algoritmus používaný u zdrojů, kterých se přiděluje určité množství.
 +  * Když vstoupí novy proces do systému, musí deklarovat maximální počet instanci všech tříd, které bude pro svůj běh potřebovat. Tato maxima nesmi přesahovat celkový počet zdrojů v systému. Když uživatel požaduje množinu zdrojů, musí systém zjistit nepřevede-li alokace těchto zdrojů systém do nebezpečného stavu. Pokud by tomu tak bylo, musí proces čekat než jiný proces neuvolní dostatek zdrojů. V případe opačném jsou zdroje procesu alokovány. ​
 +  * Pro zajištěni chodu bankéřova algoritmu je třeba udržovat množství datových struktur. Tyto struktury kódují stav systému alokace zdrojů. Nechť n je celkový počet procesu v systému a m je počet typu zdrojů. Potřebujeme následující datové struktury: ​
 +    *Volny: vektor delky m indikujici pocet volnych instanci kazdeho typu zdroje. Jestlize Volny(j) = k, potom je v systemu k volnych instanci zdroje Rj. 
 +    *Max: matice typu (n,m) definujici maximalni pozadavek kazdeho procesu na kazdou tridu zdroju. Jestlize Max(i,j) = k, potom proces Pi muze pozadat maximalne o k instanci zdroje Rj. 
 +    *Alokace: matice typu (n,m) definujici pocet zdroju kazde tridy aktualne alokovany kazdemu procesu. Jestlize Alokace(i,​j) = k, potom proces Pi ma momentalne alokovano k instanci zdroje tridy Rj. 
 +    *Potreba: matice typu (n,m) definujici zbyly pocet instanci zdroje kazde tridy nutny k dokonceni ulohy. Jestlize Potreba(i,​j) = k, potom proces Pi potrebuje k dokonceni sve ulohy dalsich k instanci tridy Rj. 
 +  *Uvedene datove struktury se v case meni jak co do velikosti, tak co do hodnoty. Pro zjednoduseni prezentace Bankerova algoritmu definujme nasledujici vztah: Necht X a Y jsou vektory delky n. Potom X < = Y tehdy a jen tehdy, jestlize X(i) < = Y(i) pro vsechna i = 1, .. ,n. Napriklad jestlize X = (1, 7, 3, 2) a Y = (0, 3, 2, 1), potom Y < = X. Dale X < Y tehdy, jestlize X < = Y a zaroven X < > Y. 
 +  *Kazdou radku matic Alokace a Potreba muzeme zpracovavat jako vektor a oznacovat jako Alokacei a Potrebai. Vektor Alokacei specifikuje zdroje, ktere jsou aktualne alokovany procesu Pi a vektor Potrebai specifikuje dalsi zdroje, ktere proces Pi potrebuje pro sve dokonceni. ​
 +
 +
 +Uvazujme system s peti procesy P0 az P4 a tri zdroje typu A, B, C. 
 +  *Zdroj typu A ma 10 instanci
 +  *zdroj typu B ma 5 instanci
 +  *zdroj typu C 7 instanci
 +Necht v case t0 je system v nasledujicim stavu: ​
 +|     ^ Alokace ^^^   ​Max ​  ^^^ Volny   ^^^
 +|     ^ A ^ B ^ C ^ A ^ B ^ C ^ A ^ B ^ C ^
 +^ P0  | 0 | 1 | 0 | 7 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 |
 +^ P1  | 2 | 0 | 0 | 3 | 2 | 2 |
 +^ P2  | 3 | 0 | 2 | 9 | 0 | 2 |
 +^ P3  | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 |
 +^ P4  | 0 | 0 | 2 | 4 | 3 | 3 |
 +
 +  *Obsah matice **Potreba** je definovan rozdilem **Max - Alokace** a je tedy: 
 +
 +|    ^ Potreba^^^
 +|    ^ A ^ B ^ C ^
 +| P0 | 7 | 4 | 3 |
 +| P1 | 1 | 2 | 2 |
 +| P2 | 6 | 0 | 0 |
 +| P3 | 0 | 1 | 1 |
 +| P4 | 4 | 3 | 1 |
 +
 +  *V teto situaci je system v bezpecnem stavu. Sekvence < P1, P3, P4, P2, P0,> je bezpecna sekvence. ​
 +
 +</​box>​
 +
 +
 +**Detekce a obnova po uváznutí**
 +
 +  * Uváznutí povolíme, ale jeho vznik detekujeme a řešíme.
 +  * OS periodicky testuje existenci uváznutí (detekce cyklu v grafu).
 +  * ➕ žádný prostoj při zahájení
 +  * ➖ nutnost řešit uváznutí
 +
 +Způsoby řešení uváznutí:
 +
 +  * zrušit všechny uváznuté procesy (nejčastěji používaná metoda)
 +  * návrat uváznutých procesů k poslednímu kontrolnímu bodu (možnost opakování situace)
 +  * postupně rušit uváznuté procesy (podle spotřebovaného času procesoru, počtu tiskových řádků, času do dokončení procesu, priority, množství vlastněných prostředků)
 +  * postupně předbíhat uváznuté procesy
 +  * zamezit současné platnosti nutných podmínek
 +
 +
 +
 +**Ignorování hrozby uváznutí**
 +
 +  * uváznutí je věc aplikace ne systému
 +  * způsob řešení zvolený většinou OS
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +=== Uváznutí v distribuovaném prostředí ===
 +
 +
 +<box 90% red|Distribuovaná transakce>​
 +transakce zahrnující operace prováděné ve více uzle DS formou dílčích subtransakcí.
 +
 +  * **koordinátor**
 +    * registruje spuštění transakce
 +    * registruje participanty (příp. dělí transakci na subtransakce)
 +    * řeší akce při ukončování
 +  * **správce**
 +    * udržuje deník pro obnovu transakcí
 +    * participuje na schématu řízení souběžnosti
 +  * **participant**
 +    * může kdykoliv volat koordinátora požadavkem ''​abort-transaction'',​ pokud není schopen pokračovat v řešení subtransakce.
 +</​box>​
 +
 +
 +
 +==== Problém volby vedoucího prvku ====
 +
 +<box 90% red|Problém volby vůdce>
 +Každý výpočet podle volebního algoritmu ve skupině procesů DS musí v konečném čase končit konfigurací,​ ve které je jeden jediný uzel v roli vůdce.
 +
 +Každý proces se během existence může nacházet ve třech stavech:
 +  * nerozhodnutý (ve skupině běží volba)
 +  * vůdce (volba skončila)
 +  * není vůdce (volba skončila)
 +</​box>​
 +
 +  * **skupina anonymních procesů** = procesy nemají ve skupině jedinečné id
 +    * nelze řešit problém volby vůdce za splnění podmínky bezpečnosti (v každém kroku všichni dostávají shodné zprávy)
 +  * **skupina neanonymních procesů** = procesy mají ve skupině jedinečné id
 +
 +  * **uniformní algoritmus** = procesy neznají počet procesů
 +    * stejný algoritmus pro jakýkoliv rozměr skupiny
 +  * **neuniformní algoritmus** = procesy znají počet procesů ve skupině
 +    * algoritmy pro různé rozměry skupiny se liší
 +
 +  * volební běh
 +    * Každý proces může najednou vyvolat pouze jeden běh.
 +    * Může probíhat několik (N) paralelních běhů.
 +    * Každý proces má právo i povinnost volit.
 +    * Volba končí ukončením všech běhů.
 +
 +  * Podmínka bezpečnosti
 +    * Rozhodnutí volby je zvoleným procesem nezměnitelné.
 +    * Vedoucím procesem je nejvýše jeden proces.
 +    * Každý účastník volby má nastaveno elected na id zvoleného procesu.
 +  * Podmínka živosti
 +    * Na volbě participují všechny procesy a nakonec nastaví elected na nějakou hodnotu.
 +    * Jeden uzel se nakonec stává vůdcem.
 +
 +
 +<box 90% blue|Ring algorithm (LeLann)>​
 +Každý proces posílá své ID po kruhu.
 +
 +  * Kruh je jednosměrný,​ každý proces má jednoho souseda a komunikace probíhá ​ ve FIFO režimu.
 +  * Z příchozích zpráv si uzel postupně zapamatovává ID ostatních a zprávy přeposílá dál po kruhu.
 +  * Po přijetí zprávy s vlastním ID zná proces všechny procesy v kruhu a za vodce zvolí proces s nejmenším/​největším ID.
 +</​box>​
 +
 +<box 90% blue|Ring algorithm (Chang, Roberts)>​
 +Využitelnou topologií je obousměrný kruh. Každý proces má jednoho souseda (následníka) a uchovává si id vůdce v elected.
 +
 +  * Každý proces je ve stavu ''​participant'',​ nebo ''​non-participant''​.
 +    * Iniciálně jsou všichni ''​non-participant''​.
 +  * Proces zahajující volební běh se označí za ''​participant''​ a pošle volící zprávu <​m>​election(P_i)</​m>​ následníkovi.
 +  * Následník se rozhoduje:
 +    * <​m>​P_i > P_{i+1}</​m>:​ přepošle <​m>​election(P_i)</​m>​
 +    * <​m>​P_i < P_{i+1}</​m>​ a není účastníkem volby: přepošle <​m>​election(P_{i+1})</​m>​ a označí se za účastníka volby
 +    * <​m>​P_i < P_{i+1}</​m>​ a je účastníkem volby: přijatou zprávu nepřeposílá = ruší volební běh <​m>​P_i</​m>;​ volební běh <​m>​P_{i+1}</​m>​ běží
 +    * <​m>​P_i = P_{i+1}</​m>:​ <​m>​P_{i+1}</​m>​ získal volící zprávu, kterou vyslal
 +      * přepne se do stavu vůdce
 +      * označí se za ''​non-participant''​
 +      * pošle po kruhu ukončovací zprávu <​m>​elected(P_i)</​m>​ (ostatní si označí vůdce a zruší účast)
 +
 +  * ➕ sledování stavu ''​participant''/''​non-participant''​ umožňujue likvidovat zbytečné násobné běhy.
 +  * ➖ výpadek uzlu značí výpadek celé úlohy
 +
 +  * nejhorší případ: O(n*n) zpráv
 +  * očekávaný počet zpráv: O(n log n) zpráv
 +</​box>​
 +
 +<box 90% blue|Ring algorithm (Hirschberg-Sinclair)>​
 +Využitelnou topologií je obousměrný kruh.
 +
 +  * Iniciátor v jednotlivých fázích r=0,1,.. posílá svou identitu do vzdálenosti <​m>​2^r</​m>​ nesoucí průzkumovou zprávu.
 +  * Identity cestující po kruhu jsou likvidovány jako u algoritmu Chang-Roberts.
 +  * Do další fáze vstupují pouze vítězové. (vítěz ve fázi = nejvyšší ID do vzdálenosti <​m>​2^r</​m>​)
 +    * Ostatní pouze přeposílají zprávy.
 +
 +  * složitost: O(n log n)
 +</​box>​
 +
 +<box 90% blue|Bully algorithm (Garcia-Molina)>​
 +Proces s nejvyšším ID si vynucuje svou vůdcovskou roli.
 +
 +Použitelnost:​
 +  * Proces může poslat zprávu každému z ostatních procesů.
 +  * Mohou se vyskytovat výpadky uzlů.
 +    * Poznán na základě timeoutu.
 +  * Komunikační systém je spolehlivý (neztrácí se zprávy).
 +
 +Když se proces rozhodne volit, zvolí sebe a zašle o tom zprávu všem procesům s vyšší prioritou.
 +
 +Pokud proces přijme zprávu o volebním běhu:
 +  * má určitě vyšší prioritu => vrátí zamítavou odpověď
 +  * sám spouští volební běh -> zašle zprávu všem procesům s vyšší prioritou
 +
 +Odpovědi:
 +  * Když proces dostane zamítavou odpověď, existuje proces s vyšší prioritou => proces ukončí svůj volební běh.
 +  * Když nedostane zamítavou odpověď, volbu vyhrál.
 +    * Nastaví se jako nový vůdce a pošle o tom všem ostatním procesům zprávu.
 +
 +Pokud proces obnoví svůj běh, okamžitě zahajuje volební běh a nastane jedna ze dvou možností:
 +  * Stane se vůdcem.
 +  * Dozví se, kdo je vůdcem.
 +</​box>​
 +
 +
 +==== Vliv topologie a její znalosti/​neznalosti na složitost řešení problému ====
 +
 +FIXME: nejsem si 100% jistý, co se zde očekává (resp. z čeho čerpat)
 +
 +  * Efektivita algoritmu velmi závisí na topologii sítě.
 +  * Zajímá nás **komunikační složitost**,​ případně časová složitost.
 +
 +
 +<box 90% red|Horní odhad pro problém>​
 +Existuje algoritmus, který pro všechny topologie, vstupy, časování,​... pracuje správně a vymění nejvíc f(n) zpráv.
 +</​box>​
 +<box 90% red|Dolní odhad pro problém>​
 +Pro každý algoritmus existuje kombinace topologie, vstupu, časování,​... že buď nepracuje správně, nebo vymění alespoň f(n) zpráv.
 +</​box>​
 +
 +  * Časté topologie:
 +    * **úplný graf**
 +        * každý komunikuje přímo s každým
 +    * **kruh**
 +      * každý má levého a pravého souseda
 +      * všichni jsou uspořádání do kruhu
 +    * **jednosměrný kruh**
 +      * každý má jen jednoho souseda
 +      * po N přeposláních se zpráva dostane zpět k původci
 +    * **2D/3D mřížka**
 +    * **strom**
 +
 +  * Pro tyto topologie existují často efektivnější algoritmy, protože lze spoléhat na jejich vlastnosti.
 +  * Pro globální algoritmy se může efektivita lišit na základě grafových vlastností:​
 +    * hustota grafu
 +    * orientovanost
 +    * poloměr
 +
 +  * Pro tvorbu paralelních algoritmů je nejprve potřebné zvládnout několik principielních úloh:
 +    * prohledávání uzlů
 +      * shout-and-echo (4m zpráv, 2diam(G) čas)
 +      * DFS (2m zpráv, 2m čas)
 +      * Awerbuch (4m zpráv, 4n−2 čas)
 +      * BFS:
 +        * Cheung’83 (<​m>​m^3</​m>​ zpráv, m čas)
 +        * Cheung,​Zhu’87 (<​m>​m^2</​m>​ zpráv, <​m>​m^2</​m>​ čas)
 +    * komunikace mezi uzly
 +    * volba vůdce
 +      * globální algoritmus (<​m>​\Omega (n \log n)</​m>​ zpráv)
 +
 +
 +  * Další důležité parametry:
 +    * jednosměrnost/​obousměrnost hran
 +    * (ne)znalost sítě/​sousedů
 +    * existuje globální čas
 +    * očíslování hran
 +    * identifikace jednotlivých uzlů
 +
 +
 +===== Zdroje =====
 +
 +  * slidy pa150 (podzim 2017)
 +  * http://​statnice.dqd.cz/​mgr-szz:​in-pos:​1-pos
 +  * http://​statnice.dqd.cz/​mgr-szz:​in-tei:​8-tei
mgr-szz/in-pos/4-pos.1560012221.txt.gz · Poslední úprava: 2020/04/12 16:56 (upraveno mimo DokuWiki)
Nahoru
CC Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International
chimeric.de = chi`s home Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0