Toto je starší verze dokumentu! —-

IN-POS 6. Objektové metody návrhu systémů

Zadání

  • Návrhové vzory.
  • Softwarové architektury.
  • Rozhraní komponent, signatury a omezující podmínky služeb, OCL.
  • Komponentové systémy a modely, kvalitativní aspekty služeb (QoS).
  • Objektové metody vývoje softwaru, RUP.
  • PA103

Vypracování

vzor (pattern)

Obecné řešení pro opakující se problém, tak aby jej bylo možné aplikovat v různém kontextu.

Analytické vzory

Existují i vzory využitelné při fázi analýzy. Seznam kategorií od M. Fowlera:

  • Accountability
    • Party
    • Organization Hierarchies
    • Organization Structure
    • Accountability
    • Organization Structure
    • Accountability Knowledge Level
    • Party Type Generalization
    • Hierarchic Accountability
    • Operating Scopes
    • Post
  • Observations and Measurements
    • Quantity
    • Conversion Ratio
    • Compound Units
    • Measurement
    • Observation
    • Subtyping Observation Concepts
    • Protocol
  • Observations for Corporate Finance
    • Enterprise Segment
    • Measurement Protocol
    • Range
    • Phenomenon with Range
  • Referring to Objects
    • Name
    • Identification Scheme
    • Object Merge
    • Object Equivalence
  • Inventory and Accounting
  • Planning
  • Trading
  • Derivative Contracts
  • Trading Packages

Podle knihy „Design Patterns: Elements of Reusable Object Oriented Software (1995)“ (Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides).

  • Návrhové vzory
    • Popis šablony, kterou lze použít pro řešení problému v různých situacích.
    • Popisují úspěšné návrhy a softwarovou architekturu.
    • Popisují statickou i dynamickou strukturu a komunikaci mezi objekty.
    • Vzor je pouze „meta-model“, je potřeba jej instanciovat.

3 kategorie:

  • Creational patterns
    • inicializace a konfigurace objektů
    • lze skrýt specifika vytváření objektu
    • lze oddálit určení přesné třídy při instanciaci

Abstract Factory

Vytváření skupiny souvisejících objektů.

Builder

Postupné vytváření komplexních objektů.

Factory Method

Virtuální konstruktor.

Prototype

Instanciace objektů přes klonování „prototypu“.

Singleton

Tvorba maximálně jedné instance pro celý systém.
  • Structural patterns
    • řeší dělení rozhraní a implementace
    • kompozice objektů

Adapter

Překlad rozhraní.

Bridge

Abstrakce pro spojení více implementací.

Composite

Tvorba rekurzivní hierarchie objektů.

Decorator

Transparentní rozšíření objektů.

Facade

Zjednodušení a agregace rozhraní komplexního subsystému.

Flaywight

Sdílení mnoha objektů.

Proxy

Aproximace objektů.
  • Behavioral patterns
    • řeší dynamické interakce mezi třídami/objekty
    • dělba zodpovědnosti

Chain of Responsibility

Delegování žádosti na zodpovědného poskytovatele.

Command

Realizace žádostí/příkazů.

Interpreter

Interpretr jazyka pro malé gramatiky.

Mediator

Koordinace komunikace mezi zúčastněnými.

Memento

Uchování a obnovení stavu.

Observer

Update několika objektů při změně „sledovaného“.

State

Objekty, jejichž chování závisí na stavu.

Strategy

Abstrakce pro volbu jednoho z více algoritmů.

Template Method

Algoritmus s několika kroky implementovanými v podtřídě.

Visitor

Operace aplikované na různorodé struktury objektů.

Softwarové architektury

Rozhraní komponent, signatury a omezující podmínky služeb, OCL

Komponentové systémy a modely, kvalitativní aspekty služeb (QoS)

Objektové metody vývoje softwaru, RUP

Zdroje

  • slidy pa103 (jaro 2019)
mgr-szz/in-pos/6-pos.1560151428.txt.gz · Poslední úprava: 2020/04/12 16:56 (upraveno mimo DokuWiki)
Nahoru
CC Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International
chimeric.de = chi`s home Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0