Toto je starší verze dokumentu!
—-
IN-POS 6. Objektové metody návrhu systémů
Zadání
Návrhové vzory.
Softwarové architektury.
Rozhraní komponent, signatury a omezující podmínky služeb, OCL.
Komponentové systémy a modely, kvalitativní aspekty služeb (QoS).
Objektové metody vývoje softwaru, RUP.
Vypracování
Návrhové vzory
vzor (pattern)
Obecné řešení pro opakující se problém, tak aby jej bylo možné aplikovat v různém kontextu.
Analytické vzory
Existují i vzory využitelné při fázi analýzy. Seznam kategorií od M. Fowlera:
Návrhové vzory dle GoF
Podle knihy „Design Patterns: Elements of Reusable Object Oriented Software (1995)“ (Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides).
Návrhové vzory
Popis šablony, kterou lze použít pro řešení problému v různých situacích.
Popisují úspěšné návrhy a softwarovou architekturu.
Popisují statickou i dynamickou strukturu a komunikaci mezi objekty.
Vzor je pouze „meta-model“, je potřeba jej instanciovat.
3 kategorie:
Creational patterns
inicializace a konfigurace objektů
lze skrýt specifika vytváření objektu
lze oddálit určení přesné třídy při instanciaci
Abstract Factory
Vytváření skupiny souvisejících objektů.
Builder
Postupné vytváření komplexních objektů.
Factory Method
Virtuální konstruktor.
Prototype
Instanciace objektů přes klonování „prototypu“.
Singleton
Tvorba maximálně jedné instance pro celý systém.
Adapter
Překlad rozhraní.
Bridge
Abstrakce pro spojení více implementací.
Composite
Tvorba rekurzivní hierarchie objektů.
Decorator
Transparentní rozšíření objektů.
Facade
Zjednodušení a agregace rozhraní komplexního subsystému.
Flaywight
Sdílení mnoha objektů.
Proxy
Aproximace objektů.
Chain of Responsibility
Delegování žádosti na zodpovědného poskytovatele.
Command
Realizace žádostí/příkazů.
Interpreter
Interpretr jazyka pro malé gramatiky.
Mediator
Koordinace komunikace mezi zúčastněnými.
Memento
Uchování a obnovení stavu.
Observer
Update několika objektů při změně „sledovaného“.
State
Objekty, jejichž chování závisí na stavu.
Strategy
Abstrakce pro volbu jednoho z více algoritmů.
Template Method
Algoritmus s několika kroky implementovanými v podtřídě.
Visitor
Operace aplikované na různorodé struktury objektů.
Softwarové architektury
Rozhraní komponent, signatury a omezující podmínky služeb, OCL
Komponentové systémy a modely, kvalitativní aspekty služeb (QoS)
Objektové metody vývoje softwaru, RUP
Zdroje
Nahoru