Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
| Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
|
mgr-szz:in-gra:7-gra [2014/10/27 09:07] 127.0.0.1 upraveno mimo DokuWiki |
mgr-szz:in-gra:7-gra [2020/04/12 16:56] (aktuální) |
||
|---|---|---|---|
| Řádek 1: | Řádek 1: | ||
| ===== Zadání ===== | ===== Zadání ===== | ||
| - | Zpracování rastrového obrazu. Histogram, ekvalizace podle histogramu. Prahování, redukce úrovní jasu (barev). Konstrukce adaptivní barevné palety. Lineární a nelineární filtry. Detekce hran. Diskrétní transformace (Fourierova transformace, FFT). Geometrické transformace obrazu, filtrování, převzorkování. | + | Zpracování rastrového obrazu. Histogram, ekvalizace podle histogramu. Prahování, redukce úrovní jasu (barev). Lineární a nelineární filtry. Detekce hran. Diskrétní Fourierova transformace při úpravách obrazu. Geometrické transformace obrazu, filtrování, převzorkování, vyhlazování. (PA010, PA171) |
| ===== Rastrový obraz ===== | ===== Rastrový obraz ===== | ||
| Řádek 24: | Řádek 24: | ||
| ==== Prahování (Thresholding) ==== | ==== Prahování (Thresholding) ==== | ||
| + | Jedna z metod binární segmentace\\ | ||
| Rozdělení jasové složky na 2 části a nahrazení jedinou hodnotou: | Rozdělení jasové složky na 2 části a nahrazení jedinou hodnotou: | ||
| {{:mgr-szz:in-gra:threshold.png|}} | {{:mgr-szz:in-gra:threshold.png|}} | ||
| Řádek 48: | Řádek 49: | ||
| CRT monitory -> nelineární časová odezva, ovlivňuje dithering | CRT monitory -> nelineární časová odezva, ovlivňuje dithering | ||
| i' = i^(1/gamma), gamma = 2.5 +- 0.3 (závislá na typu obrazovky) | i' = i^(1/gamma), gamma = 2.5 +- 0.3 (závislá na typu obrazovky) | ||
| - | |||
| - | ===== Konstrukce adaptivní barevné palety ===== | ||
| - | Je vhodné vytvořit paletu, která odpovídá rozložení barevných odstínů v konkrétním obrazu. Paleta je uložena spolu s obrázkem. Např. GIF. | ||
| - | Postup: | ||
| - | Vytvoří se histogram, pak je potřebné nalézt tolik oblastí, kolik má mít paleta barev (typicky 256). Barevný prostor reprezentujeme pomocí RGB krychle (viz obrázek). Úkol: nalézt oblasti, které obklopují skupiny blízkých barev. | ||
| - | {{:mgr-szz:in-gra:rgb.gif|}} | ||
| - | Shrink&Split algoritmus (zmenši a rozděl): | ||
| - | - median cut - řez bodem, který má hodnotu mediánu | ||
| - | - konkrétní barvu stanovíme jako geometrický střed oblasti, aritmetický průmer, vážený průmer, nejčastější barva, ... | ||
| - | Pixely vstupního obrázku se pak musí převést na indexy položek v paletě: | ||
| - | - přímé přiřazení indexu do pixelu (podobné prahování) | ||
| - | - rozptylování | ||
| - | - distribuce chyby | ||
| - | Při použití binárního stromu (rekurzivní dělení RGB krychle) -> nejbližší barva s logaritmickou složitostí. | ||
| - | |||
| - | Přepsání položek barevného histogramu: | ||
| - | Hledání barvy je pouhé "vyzvednutí" indexu z histogramu. Lze požít dělení, které vyjadřuje citlivost lidského vnímání: cílem dělení jsou kvádry s délkami stran R, G, B v poměru 3,3 : 1,7 : 10. | ||
| - | Střední kvadratická odchylka (RMS error) - rozdíl mezi originálem a výsledkem. | ||
| ===== Lineární a nelineární filtry ===== | ===== Lineární a nelineární filtry ===== | ||
| Řádek 182: | Řádek 165: | ||
| ==== Založené na druhé derivaci ==== | ==== Založené na druhé derivaci ==== | ||
| - | Hrany se nacházejí v nulových bodech (zero crossings) druhé derivace, to jsou maxima první derivace. | + | Hrany se nacházejí v nulových bodech (zero crossings) druhé derivace, to jsou maxima první d |
| + | erivace. | ||
| === Laplaceův operátor (Δ) === | === Laplaceův operátor (Δ) === | ||
| Řádek 201: | Řádek 185: | ||
| {{:mgr-szz:in-gra:log_mask.png|}} | {{:mgr-szz:in-gra:log_mask.png|}} | ||
| - | "Mexican hut": | + | "Mexican hat": |
| {{:mgr-szz:in-gra:log_mexican_hut.png|}} | {{:mgr-szz:in-gra:log_mexican_hut.png|}} | ||
| Řádek 216: | Řádek 200: | ||
| === Nelineární === | === Nelineární === | ||
| - | == Goodness-Of-Fit Test Based Edge Detection == | + | == Goodness-Of-Fit Test Based Edge De |
| + | tection == | ||
| {{:mgr-szz:in-gra:template_nelin.png|}} | {{:mgr-szz:in-gra:template_nelin.png|}} | ||